Tuesday, August 12, 2014

BAB 3: TUNGGUL

BAB 3


Tak ramai yang tahu. Bahawa sejak akhir-akhir ini, tunggul yang dipacak oleh Mang Ppale Kerah itu lebih banyak menimbulkan masalah. Orang yang pernah melalui lorong itu sahaja yang tahu.
Mangsa terbaru khabarnya ialah Kiah Murai. Selepas ambil konar, tak sempat nak balas. Kainnya tersangkut kat tunggul itu. Kiah Murai dan basikalnya meluncur masuk ke dalam parit dan kain tertinggal kat tunggul. Kebetulan pula hari tu Kiah Murai tak pakai seluar dalam. Nasib baik saksi kejadian hanyalah cucu-cucu Pokngoh Deramang yang sedang berkubang dalam parit. Gelak sakan Pokngoh Deramang bila cucu-cucunya balik bercerita.
Cabut! Itulah keputusan yang telah dibuat oleh Mang Ppale Kerah. Dan sebagaimana yang dijangkakan, Bedul Jaykaykay segera membantah walaupun selama ini dialah yang beria-beria minta tunggul itu dicabut. Sebagai penangguk profesional, Bedul Jaykaykay tentu sekali tidak akan melepaskan peluang bila bertemu air keruh.
Yang sedikit mengejutkan ialah bantahan dari Lebai Mat Jeng. Namun setelah diteropong dengan teropong buluh, Mang Ppale Kerah segera faham. Bantahan Lebai Mat Jeng tidak ada kaitan sangat dengan tunggul. Ia lebih kepada 'retak menanti belah'.
Mang Ppale Kerah tersenyum. Dia dah jangkakan plan A dan plan B akan hadapi sedikit kesukaran. Tak apa, dia masih ada beberapa plan alternatif.

No comments: