Monday, August 18, 2014

BAB 11: HANCUR

BAB 11


"Hancur! Musnah!"Tempik Lebai Abu Bakaq. Isterinya yang sedang menggosok jubah tersentak. Batik kembannya yang terlucut segera disambar sebelum melurut melepasi pusat.
Hancur. Tindakan dua orang anak buah Sudin Boria meludah tunggul yang menjadi punca kekecohan benar-benar telah menamatkan segala pertarungan. Lebai Mat Jeng sudah tidak mampu lagi main tarik tali dengan Mang Ppale Kerah.
Blink!
Imej maya tiga dimensi ala Star War muncul di dinding. Bukan imej Darth Vader atau Luke Skywalker. Tapi gemulah Lebai Jusoh Lekor.
"Kau lemah Abu... lemah... Kes yang sekoman ini pun tak boleh settle.. dok rok ccetong! Hahaha..." Ketawa gemulah Lebai Jusoh Lekor tenggelam timbul bersama tenggelam timbulnya imej.
Blink!
"Maafkan aku Jusoh.. aku... aku... huhuhu... " Sedu sedannya sudah tidak dapat ditahan. Isterinya terkejut dan segera datang memeluknya era-erat. Membelai-belai janggutnya yang lejuh dibasahi air mata.
"Kenapa bi.. apa yang bi sedihkan?"
"Tidak... huhuhu...aku bukan sedih... huhuhu.. aku gembira... huhuhu... aku amat gembira... huhuhu... segalanya dah selesai... huhuhu... kita boleh kembali bekerja seperti biasa... huhuhu... kita tak payah lagi fikir pasal tunggul tu... huhuhu... biar Ppale Kerah dengan Kuba Pendek sahaja yang memikirkannya... huhuhu..."

No comments: