Saturday, August 16, 2014

BAB 8: PELARIAN

BAB 8


Jahar Kkorok Kering menyedut baki rokok yang sudah rapat ke puting itu dalam-dalam. Memejam mata rapat-rapat menikmati sedutan akhir sebelum menenyeh puting ke dalam ashtray.
"Hidup bagai pentas sandiwara..." Jahar Kkorok Kering mula mendeklimasi. Dibayangkan di depannya ribuan audien sedang terkinja-kinja ghairah menikmati persembahannya.
"Kitalah pelakon-pelakonnya..." Jaal Kkorok Kering melantun suara. Masih mantap. Kesan latihan vokal yang pernah diikutinya ketika menjadi pelarian di luar negara ternyata masih tidak luntur.
Pep.. pep.. pep.. bunyi notifikasi wassap mengganggu konsentrasi Jahar Kkorok Kering. Ah, personal wasssap dari Sudin Boria.
Gambar superimpose yang entah kutu mana punya kerja. Mang Ppale Kerah dan Lebai Mat Jeng sedang bergusti. Mang Ppale Kerah yang kurus kering sedang dikepit dan ditindih oleh Lebai Mat Jeng yang bodinya berkatang-katang. Di luar gelanggang kelihatan Bedul Jaykaykay yang berkostum ala Undertaker sedang memegang kerusi lipat. Ghairah mencerlung isteri Mang Ppale Kerah yang terlentang bergelumang darah.
"Bahlul punya kerja.." Rungut Jahar Kkorok Kering. Dia tahu ini semua kerja budak-budak beringus dari puak Lebai Abu Bakaq.

No comments: