Monday, December 24, 2007

main air

Balik dari misi. Belek-belek mov dan jpeg. Pagi tadi sempat siapkan klip sepanjang 8 minit. Mov diimport ke dalam Video Studio 8. Susun ala kadar. Masukkan title ala kadar. Masukkan runut bunyi ala kadar. Save dalam format wmv. Supaya pengguna amatur tidak merungut. Masih ramai yang tidak ada codec yang sepatutnya dalam komputer masing-masing untuk memainkan avi.

Namun hasilnya tidaklah mengecewakan. Lagu Antara Dua Cinta sebagai muzik intro rasanya amat sesuai.

apa yang ada jarang disyukuri

apa yang tiada sering dirisaukan

nikmat yang dikejar baru kan terasa

bila hilang...

apa yang diburu timbul rasa jemu

bila sudah di dalam genggaman..

Jpeg tak berapa banyak. Cuma 65 keping. 112 MB. Dan ada banyak juga yang perlu direject dari projek. Antaranya adalah yang berikut:





Satu keluarga terkandas di gigi air Kampung Penor. Katanya nak balik ke Pekan. Akhirnya dapat menumpang bot tentera. Kami merelakan mereka pergi dahulu. Kami lambat sikit tak apa.


Abang RAMD yang super ramah. Bot laju mereka dengan muatan 13 orang

mengambil masa 40 minit dari gigi air kampung Penor ke gigi air Kampung Ubai.











Gigi air kampung Ubai.












Trak Armour membawa kami dari Kampung Ubai ke Pusat bandar Pekan mengambil masa satu jam setengah. Telah meredah air dengan jayanya.




Sunday, December 09, 2007

Kannapan

Peristiharan Kannapan sebagai freshie terbaik memang sudah dijangka. Malah peristiharan itu disambut oleh tepuk sorak oleh semua hadirin. Pada majlis penutup minggu orientasi itu.

Sepanjang minggu orientasi, Kannapan menjadi penghibur kami. Suruhlah dia beraksi sebagai apa sahaja, pasti akan diaksikan oleh Kannapan dengan jayanya.

"Ok, Kannapan..cuba tunjuk macam mana ceti jjalan...op..op nanti dulu, Baiyyah pinjam payung..aa ok..ok..jalan ha ha ha"

Kannapan pun berjalan terhinggut-hinggut. Celah ketiak kiri kepit fail dan pada lengan kanan tersangkut payung Arbaiyyah. Mimik mukanya diubah. Dagunya nampat terkenyut-kenyut seolah mengunyah sesuatu.

"Ha ha ha hang kunyah apa tu Kannapan...ha haha"

"Sirih bang.."

"Ha ha ha.."

Itulah Kannapan. Setiap soalan yang kami ajukan, pastikan akan dibalas dengan jawapan yang menggelikan hati.

Itu cerita minggu orientasi. Tamat sahaja minggu orientasi, Kannapan berubah Karekter. Menjadi agak serius dan begitu berwibawa. Tidak banyak bergurau, malah tajuk bicaranya banyak menjurus kepada yang bernada ilmiah.

Masa pilihanraya kampus, Kannapan menjadi salah seorang calon popular. Terutama di kalangan bukan Melayu. Pidatonya selalu berjaya menarik perhatian. Walaupun dia sebenarnya taklah fasih sangat berbahasa Melayu. Oop..maaf..berbahasa Malaysia.

Kannapan menang dan menjadi salah seorang exco. Ramai warga kampus berpendapat dia sebenar layak menjadi Yang dipertua. Tetapi itu tak mungkin terjadi. Walaupun orang Melayu teramat baik tetapi tidaklah sampai sanggup meletaknya di tempat yang terlalu tinggi..

Dan kami biasanya selalu mengelak dari bertembung dengan Kannapan. Tak tahu sebab apa.

Thursday, November 29, 2007

unit

Selain memiliki penembak tepat, unit ini juga punya beberapa cara lain untuk mencabut nyawa musuh. Termasuk merancang kemalangan.
Sasaran adalah manusia yang mereka istilahkan sebagai penjenayah yang sukar ditangani dengan menggunakan tatacara biasa. Termasuk pemerasugut yang memerasugut sangat sangat penting orang (sspo).
Sesudah unit melaksanakan pembunuhan, pihak penguatkuasa yang biasa akan menyiasat kasus tersebut. Yang biasanya akan ditutupkasus sesudah gagal mengesan pembunuh. Dalam banayak kasus, pihak tinggi penguatkuasa yang biasa sudah dimaklumi siapa punya kerja.
Cuma kasus akan menjadi sukar bila penyiasat persendirian masuk campur. Apalagi jika penjenayah awal-awal lagi sudah mengupah penyiasat persendirian untuk menjaga keselamatannya. Segala bukti sudah ada di tangan penyiasat persendirian yang sudahpun menyediakan rangkaian keselamatannya termasuk hubungan dengan pihak media.
Unit bakal menghadapi kesukaran bila berdepan dengan penjenayah tipa ini. Yang nampaknya tidak peduli risiko sindiket mereka diberi liputan. Lantaran tiada ayahtuhan yang perlu mereka lindungkan.

berkhidmat untuk negara




Thursday, November 22, 2007

mulut dan hidung

Antara lawak yng paling kelakar minggu ini ialah kenyataan Tan Sri Abdul Rashid bahawa beliau akan letak jawatan jika terbukti jabatan yang diketuainya melakukan penyelewengan dalam pesta pilih memilih akan datang. Kenyataan itu menjadi teramat lawak kerana ia keluar dari mulut Tan Sri Abdul Rashid. Atas mulut Tan Sri Abdul Rashid ada hidung Tan Sri Abdul Rashid. Dengan hidung itulah Tan Sri Abdul Rashid mencium pelbagai benda. Termasuk buah durian. Kata Tan Sri Abdul Rashid, bau durian sama dengan bau vagina.

"Bergantung jenis hidung yang kita miliki..." kata Namewee. Rapper yang pernah menggemparkan bumi Malaya.

Wednesday, November 14, 2007

menyayat jiwa

Dulu Kamaruddin Mohd Noor adalah orang cerdik. Kemudian dia berkawan dengan orang-orang yang tak berapa cerdik. Sebab itulah Abe Loh yang hanya merupakan seorang penjaja kecil Wakaf Che Yeh boleh dikatakan jauh lebih cerdik dari beliau.

Sebagai bukti kita lihat komen yang diberikan oleh Abe Loh terhadap kenyataan Kamaruddin.

Kamaruddin: Kerajaan Pas tidak mungkin boleh memerintah begitu lama di Kelantan sekiranya benar dakwaan para pemimpin parti itu bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak adil dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

Abe Loh: Sekiranya SPR adil, PAS akan sapu bersih kerusi di Kelantan. Tak ada can UMNO menang satu kerusipun.

Tuesday, November 13, 2007

menyayat hati

Nasib Haji Abu Bakar bin Mohd Radzi dan Arni Nazira binti Deraman agak berbeza. Meskipun kedua-duanya menyertai perhimpunan.

Abu Bakar menyertai perhimpunan yang agak jauh dari rumah. Beliau terpaksa berkereta lebih lapan jam. Terpaksa pula melalui banyak tol. Terpaksa melalui banyak sekatan jalan raya. Dan kemudian terpaksa pula mandi air kimia Angkara budak-budak nakal yang nampaknya seronok betul dapat main meriam air.

Malangnya perhimpunan tersebut tidak diiktiraf oleh Malayan Book of Record. Perhimpunan anjuran NGO yang paling ramai disertai oleh rakyat Malaya. Sebaliknya Malayan Book of Record mengiktiraf perhimpunan yang dihadiri oleh Arni Nazira yang baru berumur 6 tahun. Sebagai perhimpunan para pengkhatam al-Qur'an prasekolah.

"Apa nama adik?"

"Arni Nazira"

"Adik ngaji sampai iqra' berapa?"

"Baru nak masuk iqra' tiga"

"Jadi adik belum khatamlah ye?"

"Khatam tu ape?"

"Ha ha ha.."

Sunday, October 28, 2007

satu nafas

Sila baca ayat berikut dalam satu nafas:

Ajal dan maut adalah di tangan Tuhan tetapi tidur di atas landasan keretapi ketika masih siuman tanpa niat membunuh diri adalah salah satu perbuatan yang sangat bodoh.

Wednesday, September 26, 2007

kenangan mengusik jiwa v

Lewat 70-an...

Rumah ustaz M merupakan tingkat atas sebuah deret kedai. Aku tiba agak lambat. Sebaik saja aku mengemaskan sila, majlis pun dimulakan. Ustaz M bercerita tentang solat dari segi tasawwur, kaifiat dan fadhilat. Peserta pada hari itu lebih kurang 15 orang. Bersila membentuk satu bulatan.

Aku agak terkejut juga bila ku dapati hanya aku dan temanku sahaja merupakan pelajar, sedangkan yang lain agak dewasa termasuklah tiga orang guru dari sekolahku(termasuk Ustaz M). Oleh kerana aku tidak membawa sebarang buku catatan, aku hanya menadah telinga sahaja sambil memerhati dari wajah ke wajah. Temanku nampaknya tekun mencatat.

Setelah majlis ditutup (rasanya bukan dengan tasbih kifarah dan surah Al 'Ashr, tetapi dengan doa olehUstaz M), hidangan ringan pun diedar. Isteri Ustaz M keluar menghidang makanan dan minuman dan dengan ramah bertegur sapa dengan para tetamu. Penampilan isteri ustaz M agak memeranjatkanku. Berambut pendek mencecah bahu, berbaju kurung kedah (lengan kontot) dan berkain batik yang agak sendat….

Thursday, September 20, 2007

batu buruk

Ada cadangan supaya nama 'Batu Buruk' ditukar. Alasannya nama tu 'buruk' benar bunyinya. Betul ke tu...

Dalam konteks Terengganu asli, 'buruk' tidak membawa konotasi 'tidak cantik' atau 'tidak baik' atau 'jahat'. Pengertiannya hanya satu iaitu 'tua dan rosak'. Barang yang 'buruk' adalah barang yang tidak lagi kelihatan seperti asalnya. Ia juga tidak lagi dapat berfungsi sebagaimana ketika ia 'baru'.

Namun kita harus berhati-hati dengan 'batu'. Kerana batu bukan sahaja dimengerikan sebagai 'sejenis galian bukan logam yang berat (tidak boleh ditempa dan tidak larut dalam air)' tetapi ia membawa pengertian yang pelbagai bergantung kepada konteks penggunaannya. Antaranya:

1. permata (untuk mata cincin dan lain-lain)
2. penjodoh bilangan bagi gigi
3. ukuran jarak
4. keras
5. testis

Oleh yang demikian, 'batu buruk' bolehlah didefinisikan sebagai 'batu yang telah tua dan rosak'. Batu apa yang tua dan batu apa yang rosak itu terserahlah kepada definisi nombor berapa yang kita ambil. Namun seminar tanpa permit yang di adakan di sebuah wakaf baru-baru ini hampir mencapai satu resolusi bagi nama yang lebih sesuai untuk Batu Buruk. Daripada banyak-banyak nama yang dicadangkan, nama 'Teruna Merana' agak menarik perhatian ramai perwakilan. Nama itu sedap disebut dan kedengaran agak puitis.

Wednesday, September 19, 2007

empat istilah

Beberapa tahun lalu, seorang menteri kanan Malaya nak tunjuk pandai. Beliau mencadangkan agar diharamkan penggunaan istilah yang mempunyai unsur kearaban (terutama bagi nama pertubuhan).

Aku pasti dia bukan berkelulusan jurusan bahasa dari mana-mana universiti. Mungkin jurusan ekonomi, mungkin jurusan undang-undang. Kalau tidak tentu dia tahu bahawa lebih 70 peratus kosa kata bahasa melayu adalah berasal dari bahasa arab. Selebihnya adalah kata pinjaman dari bahasa sangskrit, parsi, cina, jawa, bugis, thai, portugis, belanda, inggeris, dan lain-lain. Hanya ada empat istilah sahaja dalam bahasa Melayu yang tidak dapat dikesan bahasa asalnya. Iaitu paku, besi, padi, babi.

Malah, majoriti orang Melayu Malaya mempunyai nama yang kearaban. Termasuklah 'Aziz ' dan 'Rafidah'.

Wednesday, August 29, 2007

rombongan



Ketibaan kami di pekan Dungun disambut oleh azan Magrib yang baru berkumandang. Rombongan kami seramai sebuah bas berhenti di Masjid Tengku Intan Zaharah. Sesudah solat, Cikgu Alias selaku ketua rombongan berbincang dengan imam masjid dan kami dibenarkan bermalam di situ.

Pekan Dungun bukanlah asing bagiku. Ayahku pernah bertugas di sini dengan syarikat EMMCO yang mengusahakan bijih besi di Bukit Besi. Ketika umurku 6 tahun, kami menyewa rumah di kawasan setinggan Kampung Bijangga. Kemudian berpindah di Nibong Stesen, tidak jauh dari 'Bukit Tebuk'. Untuk ke pekan Dungun, kami akan naik kereta api kargo yang membawa bijih besi dari Bukit Besi ke jeti Sura. Tidak banyak yang aku ingat mengenai kehidupan di Dungun kerana kami balik kampung sebaik aku memasuki alam persekolahan. Tetapi ayah tetap tinggal di Dungun sehinggalah lombong bijih besi Bukit besi berhenti beroperasi pada tahun 1970.

Esoknya, awal-awal lagi kami mendapat maklumat bahawa penceramah utama tidak dibenarkan masuk ke kampus ITM atas arahan pihak atasan. Pihak penganjur akhirnya berjaya mendapatkan alternatif - sebuah bilik darjah di Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail.

Imam Masjid telah bermurah hati menaja sarapan pagi kami. Beehon goreng dan teh 0. Sesudah bersarapan, kami bertolak ke Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail. Tiba di destinasi, hadirin belum ramai yang tiba tetapi 3 orang penceramah telah berada di atas pentas yang dibina menggunakan meja murid. Jadi rombongan kami memenuhkan ruang hadapan. Sebuah bilik darjah yang hanya mampu menampung muatan lebih kurang 60 orang.

Aku duduk betul-betul di hadapan rostrum. Bersebelahan Mohd Apni Hassan yang merupakan juara talentime sekolah kami tiga tahun berturut-turut dan Che Razali Senik yang merupakan juara larian jarak jauh sekolah kami.

Majlis dimulakan sesudah orang ramai bersesak-sesak. Yang lewat terpaksa pasang telinga di luar kelas. Kedua-dua pintu sudah tersumbat dengan manusia. Pengerusi majlis, seorang pemimpin pelajar agak sedikit emosional. Beliau sungguh kesal dengan tindakan pihak tententu yang cuba menghalang majlis yang cuba mereka anjurkan. Menurutnya, pihak berkuasa kampus yang menjadi 'barua' pemerintah adalah dalangnya.

Penceramah pertama sungguh segak. Berbaju melayu,berseluar dan bersongkok hitam. Walaupun agak serius, beliau kelihatan sungguh tenang dan olahan bahasa yang beliau gunakan amat memikat. Penceramah kedua agak menghiburkan. Analogi yang dibawa meskipun kadang-kadang melucukan tetapi amat sinis. Beliau kadang-kadang lantang dan bersemangat. Penceramah terakhirlah yang kami tunggu-tunggu. Memang beliau sungguh berkarisma. Sebagai mukaddimah, beliau menegur sikap pengerusi majlis yang nampaknya agak emosional: "Jangan kita marah-marah. Musuh akan guna kemarahan itu untuk menewaskan kita.." Kemudian beliau berbicara tentang penjajahan pemikiran dan era kebangunan Islam. Menyeru kepada Islam yang syumul. Antara ungkapannya yang masih aku ingat ialah: "Barisan pemimpin negara kita adalah hulubalang-hulubalang penjajah…"

Di dalam bas, sepanjang perjalanan pulang ke asrama, kami dengar berulang kali ucapan yang telah dirakam. Penceramah pertama dikenali sebagai Ustaz Abdul Hadi bin Awang (Pengerusi ABIM Terengganu), penceramah kedua Ustaz Fadhil Mohd. Noor(Timbalan Yang diPertua ABIM Pusat) dan penceramah terakhir ialah Saudara Anwar Ibrahim (Yang di Pertua ABIM Pusat) yang baru di bebaskan dari Penjara Taiping kerana terlibat dengan demontrasi membela petani-petani di Baling.

Tuesday, August 28, 2007

pembangunan

Dengan sistem pemerintahan yang teratur itu, negara kita mula menikmati pembangunan. Jalan raya dan jalan kereta api banyak di bina. Bangunan-bangunan pentadbiran di bina di bandar-bandar. Pelbagai jabatan diwujudkan bagi kemudahan rakyat. Sebagai rakyat kita patut banyak-banyak rasa berterima kasih.

Kata Abang Leh, kedatangan British ke Tanah Melayu benar-benar satu rahmat. Merekalah yang mengajar kita erti pembangunan.

Pembangunan!

Saturday, August 25, 2007

kereta, dulu orang panggil motokar

Dulu. Lama dulu. Kalau kau memandu di kampung aku. Dau kau terlanggar penunggang basikal atau orang melintas jalan, jangan sekali-kali kau berhenti. Kerana Mamat Cekkong, Dollah Sipit, Mat Butir Nangka, Embong Budu, dan beberapa orang lagi yang sedang hurung papan dam atas wakaf akan sentiasa bermurah hati untuk mewujudkan beberapa biji telur atas kepala kau. Kerana mereka berpegang kepada falsafah: "Adapun peluang untuk memukul manusia tiadalah mudah untuk ditemui. Lantaran itu gunakan peluang yang ada sebaik-baiknya".

Nasib kau agak baik jika tika itu ada Ayah Wan Tok Ddekor yang akan menenangkan keadaan. Kalau tidak kau mungkin akan terpaksa di usung balik ke rumah.

Masa itu Mamat Cekkong, Dollah sipit, Mat Butir Nangka, Embong Budu belum memiliki kereta. Kenderaan utama mereka ialah basikal. Memang penunggang basikal tidak dapat memahami pemandu kereta.

Sekarang. Hampir semua keluarga di kampung aku sudah memiliki kereta. Sekurang-kurangnya Datsun 120y. Jadi mereka lebih memahami pemandu kereta. Oleh itu kau usah terlalu gabra bila tersilap langgar budak melintas jalan di kampung aku. Malah, Suku sakat Mamat Chekkong atau Dollah Sipit atau Mat Butir Nangka atau Embong Budu mungkin akan berkata:" His..budak ni lintas jalan memang tak pandang kiri kanan..."

Monday, June 11, 2007

taman selera

Ada banyak pilihan di taman selera. Kalau nak makan nasi ala kampung singgahlah di gerai Pak Sanong. Ada segala ulam untuk menambah selera. Jering, petai, kerdas. Juga celur jantung pisang, celur petola ular, celur kacang panjang. Pucuk pegaga, pucuk putat, pucuk ulam raja, pucuk serai kayu pun ada. Pucuk pauh? Pucuk pauh kadang-kadang ada kadang-kadang tak ada. Buat pasangan yang ingin menjarangkan kelahiran, eloklah makan pucuk pauh. Sambil makan bacalah mentera Melayu (bukan mentera Malaysia) ini:

hei...makanlah pucuk pauh
jangan makan pucuk putat
hei...tidurlah jauh-jauh
jangan tidur dekat-dekat...

Kalau nak rasa nasi padang, singgahlah di gerai Wak Biang. Sebenarnya Wak Biang bukan orang Jawa. Tapi orang Makasar. Memang tabiat orang kita ni, asal datang dari seberang dan agak tua sedikit terus bagi title Wak. Tapi, tak apa. Sebab Wak Biang memang suka dipanggail sedemikian.

Di gerai Wak Biang ni seronok jugak. Kalau tak sibuk, Wak Biang akan bercerita pengalaman pertualangannya ketika menjadi kelasi. Termasuk pengalaman penyeludup senjata untuk pejuang-pejuang Indonesia menghalau Belanda. Sebenarnya Wak juga ingin menyeludup senjata ke Tanah Melayu. Tetapi tidak ada pelanggan. Kerana orang Melayu tak mahu halau Inggeris. Orang Melayu anggap Inggeris kawan mereka. Yang memberi kemakmuran kepada mereka. Orang Inggeris hanya beri balik Tanah Melayu kepada orang Melayu sesudah mereka tidak lagi mampu menghadapi gerila komunis. Menurut congak mereka, sokongan rakyat terhadap gerila akan terhapus bila Tanah Melayu diberi kemerdekaan.

Kalau nak makan nasi budu singgahlah di gerai Pok Seman. Sambil makan kita boleh lihat video dikir barat. Walaupun dikir barat tu bukan lagi dikir barat kerana apa yang dihidangkan sebenarnya adalah lagu-lagu saduran dengan lirik loghat Kelantan. Antara yang agak menarik ialah lagu katak gila. Antara liriknya:

..ogre panggil kkatok
..kalu di amreka...its crazy frog!

Sebenarnya banyak lagi gerai nasi yang ada di taman selera ini. Termasuk gerai penjual-penjual muda seperti Ustaz Yazid dan Mek Nisah.

Kalau tak mahu makan nasi berlauk, boleh saja singgah gerai-gerai yang menyediakan masakan panas ala Thai. Ada tomyam, ada mi sup, ada nasi goreng pattaya dan banyak lagi.

Sambil-sambil tu kalau ada duit lebih bolehlah membeli di gerai-gerai makanan ringan yang banyak terdapat di situ. Kerepek pisang, keropok 'makan selalu', sagong, bepang, kerepek ninja, sleman, apik-apik, kutukua, rokok arab, biskut sagu, asam gelugor manis dan banyak lagi. Biasanya makanan ringan ini amat laris. Berfalsafah Awang Romli, salah seorang penjual makanan ringan di situ: "Makanan berat dan makanan ringan adalah makanan. Janganlah kerana ringannya sesuatu makanan itu maka kita menidakkan statusnya sebagai sejenis makanan..."

Wednesday, May 30, 2007

uji iman

Dikatakan bahawa beruntunglah seorang lelaki yang diajak berzina oleh seorang wanita cantik yang amat disukainya. Ketika itu keadaan amat 'selamat'. Langsung tidak ada kemungkinan adegan yang panas itu akan tersebar. Bilik itu sudah disahkan betul-betul tidak ada kamera litar yang diselitkan di mana-mana celah. Tetapi lelaki itu menolak dan berkata: "Aku takut kepada Allah".

Kenapa? Kerana dia telah membuktikan keimanannya. Bukan iman dalam bentuk dakwaan. Tetapi telah teruji.

Cerita lelaki menguji iman ini mungkin sudah popular di wakaf-wakaf atau di kedai-kedai kopi di daerah tertentu. Untuk yang tidak suka duduk di wakaf dan yang ke kedai kopi hanya sekadar untuk makan roti canai atau nasi lemak bersama teh tarik atau koko sejuk, padahal mereka perlu tahu bahawa kedai kopi adalah media maklumat yang agak efektif, maka dihidangkan cerita ini. Mudah-mudahan ada iktibarnya.

Ustaz Abdul Hamid Deraman (bukan nama sebenar) ke Bangkok bersama rombongan jabatannya. Segala perbelanjaan ditaja oleh seorang kontaraktor yang banyak dapat projek di jabatan itu.

Untuk meluaskan pengetahuan tentang rencah hidup manusia di samping menguji iman sendiri, maka pada satu malam Ustaz Abdul Hamid mengunjungi sebuah kelab tarian bogel.

Ustaz Abdul Hamid agak terkejut. Bukan penari-penarinya sahaja yang bogel, malah pelayan-pelayan dan petugas kaunter pun bertugas dalam keadaan bogel.

"Subhanallah..." Ustaz Abdul Hamid bertasbih tak putus-putus.

Dipendekkan cerita, Ustaz Abdul Hamid didatangi oleh seorang pelayan yang sungguh cantik. Umur belasan tahun. Menggoyang-goyang badan yang tanpa seurat benang itu di depan Ustaz Abdul Hamid.

"Astarghfirullahalazim..."Ustaz Abdul Hamid beristighfar. Terputus-putus kerana debar di dadanya terasa amat kencang.

Perempuan itu semakin merapatkan badannya. Dan sesekali dada dan punggungnya tersentuh bahu Ustaz Abdul Hamid yang sedang duduk di kerusi.

"Lahaulawalaqutaillah billah..." Ustaz terus bertahan. Imannya masih kebal.

Tiba-tiba perempuan itu duduk atas riba Ustaz Abdul Hamid.

"Alhamdulillah..." Spontan terpacul dari mulut Ustaz Abdul Hamid.

Sunday, May 13, 2007

ccamboh, ccacang

Tak sangka. Penceramah wanita tu berani melangkau ke wilayah erotik. Lalu aku teringat satu iklan tv (kalau tak ubat gigi, chewing gum) suatu masa dulu: "sungguh kurang sopan.."

Walaupun hanya sekali sahaja dia terbabas ke wilayah itu, mungkin yang satu inilah yang paling diingati dari ceramah Membentuk Personaliti Cemerlang hari itu. Di dewan teater yang canggih itu.

"Selain dari itu, orang yang suka colour pink dikatakan mempunyai naluri seksual yang tinggi..."

"Ha ha ha.." Ketawa bergema di dewan teater. Volume dari peserta lelaki lebih kuat. Walaupun minoriti.

"Ini satu personaliti yang baik. Mahukah tuan-tuan punya isteri yang dingin? Dan puan-puan. Puan-puan rasa seronok ke kalau suami puan sentiasa tak bermaya. Lembik..."

"Ha ha ha.."

"Ok. ok. ok....Ni ada satu cerita. Ada seorang isteri tu rasa susah hati kerana suaminya nampak dok rok sokmo. Suruh ambik tongkat ali tak mahu, suruh makan madu sama telur ayam kampung tak mahu. Pendek kata jenis tak suka makan ubat. Satu hari isteri mari satu akal. Dia masak mi goreng. Sebelum tu dia campur ccamboh...aaa tahu tak ccamboh? Ada ramai orang luar Teganu ke hari ni? Ha ha ya ya taugeh. Dia gaul taugeh tu dengan serbuk viagra. Eh, lupalah... viagra ke tongkat ali. Tak kisahlah. Mana-manalah. Taugeh tu dicampur sama mi. Dia pun hidang. Dijangka suami balik pukul 5 petang. Pukul 5 tak balik. Pukul 6 tak balik. Pukul 7 baru balik. Suamipun duduklah nak makan mi. Suami terkejut. Eh, Yang..apasal semua ccamboh ni naik ccacang..."

Saturday, May 12, 2007

syyyyy

Ini rahsia. Tak ramai yang tahu. Kami anak buah dia yang rapat tahu sangat.

Rahsia ini perlu terus dirahsiakan. Kerana jika terwar-war, kewibawaannya sedikit terjejas. Dan kewibawaan amat penting baginya kerana dia pemimpin. Pemimpin yang agak berkarisma. Pernah mengetuai salah satu sayap organisasi yang amat tersohor.

Kami amat menghormatinya. Malah takut juga. Keberanian dan ketegasan memang sudah menjadi identitinya sejak zaman muda. Sejak kami budak-budak.

Kami juga meyayanginya. Sebab itulah tika dia ditahan dibawah akta Ikut Suka Aku, kamilah antara orang yang paling bersedih.

Kadang-kadang kami membencinya juga. Kerana keras keng. Tak mahu beralah. Termasuk bila berdebat soal-soal maslahat dakwah. Sebab itulah bila dah habis modal, kami akan berkata: "Pok ni cakap saja semangat. Nak bangun Subuh pun payah. Asyik subuh gajah..."

"Syyyy...."

Thursday, April 12, 2007

kemelut emas hitam

Mimpiku malam tadi tidak termasuk dalam kategori seram. Meski yang muncul dalam mimpi itu orang yang telah mati. Digantung dengan mata terjegil keluar dan lidah terjelir panjang.

Simpatiku padanya pun tidak seberapa. Kerana aku tahu dia telah membunuh banyak jiwa. Meskipun dengan alasan menjaga ketenteraman negara. Seperti lain-lain pemimpin negara juga, dia mengetuai satu kerajaan yang mempunyai kaki tangan awam yang setia. Yang sentiasa bersedia melaksanakan perintahnya. Termasuk membunuh.

Bukankan kesetiaan itulah yang selalu kita laung-laungkan?

Kau mungkin mengatakan kematiannya adalah lambang tewasnya seorang lelaki di tangan seorang lelaki lain yang menjadi musuhnya. Lelaki yang kununnya kini paling berkuasa di dunia. Yang telah mengulangtayang adegan Fir'aun yang mendakwa mampu memati dan menghidupkan.

Apa gunanya menjadi lelaki paling berkuasa di dunia jika tidak mampu mencapai apa yang dihajati. Hajat yang mampu dicapai dengan menggunakan segala kekuatan yang ada. Dan apa lagi puncak kekuatan kalau tidak kemampuan membunuh.

Kau belum dianggap kuat jika tiada kemampuan membunuh. Tiada instrumen untuk melaksanakannya dengan berkesan.

Itulah yang berlaku kepada lelaki yang muncul dalam mimpiku itu. Terjegil biji mata dan terjelirnya lidah melambangkan yang dia telah tewas. Dan aku amat tidak gembira dengan cara ketewasannya. Meskipun aku selalu mengharapkan dia tewas. Tewas di tangan para pejuang akidah tauhid.

Tetapi lelaki yang kunun paling berkuasa itu ternyata licik. Sebenarnya dia bukan ingin sangat membunuh lelaki tewas itu. Hanya sekadar untuk mempastikan negara itu tidak jatuh ke tangan para pejuang akidah tauhid. Yang akan memungkinkan pergabungan dua dua negara yang bisa menjadi satu kuasa besar.

Tetapi percayalah. Negara lelaki yang kunun paling berkuasa itu pasti akan tumbang juga. Kerana perjuangannya mereka berpaksikan kepada hasrat yang sangat rapuh. Hanya sekadar ingin mempastikan mereka menjadi kuasa tunggal memiliki sumber emas hitam. Dan mereka semakin yakin bahawa hanya pejuang tauhid yang mampu menghalang cita-cita itu.

Menggantung lelaki yang tewas itu bukanlah 'matlamat'. Hanya 'wasilah'. Sekadar satu 'taktikal' untuk menghalang kemenangan pejuang akidah tauhid.

Dan mimpiku malam tadi tetap sebuah mimpi. Mainan tidur yang tidak mampu merubah kemelut yang entah apa-apa ini. Namun, kalau kau bersetuju kita namakan saja kemelut ini sebagai 'kemelut emas hitam'.

Siapakah kita dalam kemelut ini?

Sunday, April 08, 2007

terubuk masin

Jumaat. 6 April 2007. Jam 10:00 malam. Menjamu selera di restoran seafood paling terkenal di Matang. Di dinding tergantung banyak plat ucapan dan tandatangan personaliti-personaliti dari Malaya yang pernah menjamu selera di sini. Aziz M.Osman, Nora Danish dan ramai lagi. Pada malam itu pemilik restoran tak perasan bahawa seorang blogger terkenal sedang makan di restorannya. Kalau tidak tentu dia dah bagi plak untuk memuji restorannya dan turunkan tanda tangan. Ha ha ha.

Siang tadi sudah beli ole-ole terakhir. Memenuhi pesanan beberapa orang kenalan. Untuk itu terpaksalah sekali lagi ke pasar Satok dan berurusniaga di gerai UiTM (Usahawan ikan Terubuk Masin). Tak boleh beli awal kerana terubuk itu perlu dimasak selewat-lewatnya 3 hari. Kalau tidak, rasanya tidak lagi sebagaimana sepatutnya. Wow, ada beberapa orang Malaya yang sedang menunggu terubuk dibungkus kemas sesuai untuk menaiki pesawat. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa terubuk-terubuk tersebut sebenarnya diimpot dari India atau Myanmar atau Thailand. Hanya dimasinkan oleh pakar-pakar pemasin Serawak. Terubuk Serawak terlalu mahal dan jumlahnya amat terhad.

Wednesday, April 04, 2007

water front

Pabila mentari terbenam, suasana di Water Front bertambah meriah. kau boleh lihat pelbagai ragam manusia. Pelbagai 'jual-beli' juga berlaku di sini. Berhati-hati. Jangan tersalah jual dan jangan tersalah beli. Maklumlah, kau jauh dari kampung halaman. Kau jauh dari yang tersayang.

Dari Water Front kau boleh lihat permandangan yang amat indah di seberang. Istana King Brooke dan Kota Magherita penuh bercahaya. Kompleks Dewan Undangan Negeri Sarawak yang dalam pembinaan juga disinari cahaya. Kerja-kerja pembinaan berjalan 24 jam. Perlu disiapkan sebelum Ketua Menteri yang ada kini bersara.

Untuk ke seberang kau boleh naik sampan dengan tambang 30 sen. Masa yang diambil untuk bersampan ke seberang cuma 2 minit.

Di seberang, acara yang paling utama ialah mengisi perut. Seekor terubuk bertelur bakar hanya sekitar 40 ringgit. Dan jangan lupa juga mencuba laksa Serawak. Kalau makan nasi, cuba cari kedai yang menyediakan lauk botok, gonjeng, dan umai.

Sesudah kenyang bolehlah kau bersampan lagi. 30 sen 2 minit. Sebelum pulang ke hotel, bolehlah beli gambir Serawak. Sangat mustajab untuk mengurangkan sakit gigi.

Wednesday, March 28, 2007

lembut, keras, ringan, dan berat

Di Wisma Saberkas beli sehelai kemeja yang kunun harga asalnya RM109.00. Ada potongan 70%. Sebelum itu sempat belibelahtingkap hardware dan software di sebuah kedai komputer yang agak besar di situ.

Sambil mengunyah sate di gerai malam Satok, Nicholas Ajan ak Nanggai bercerita. Ketika sesi yang lalu yang mengisi Hiluxnya bukanlah peserta seperti kami. Semuanya peserta wanita. Mereka mahu merasai pengalaman di pub. Lalu beliau membawa mereka masuk dari pub ke pub di sekitar Kuching. Relax-relax. Lihat persembahan. Minum-minum.

"Yang untungnya akulah. Aku seorang sahaja lelaki. Bila order minuman, semua kami order heavydrink. Nak order softdrink mahal sangat. Tapi yang minum aku sorang saja. Mereka order, aku yang minum. Ha ha ha ha"

Saturday, March 17, 2007

buaya di air jernih

Sungai kampung kami tak ada buaya. Seperti kata orang Kelantan "Kleo woto no boyo" (clear water no buaya).

Sebab itulah bila ada buaya yang timbul di sungai kampung kami, ia menjadi sesuatu yang anih. Lalu dikaitkan dengan peristiwa tertentu. Kebetulan pada ketika itu kampung kami baru saja digemparkan dengan peristiwa haruan makan anak. Yang memainkan peranan haruan ialah Pak Itam (bukan nama sebenar). Mangsa adalah anak gadisnya yang lebih dikenali dengan panggilan Semek yang ketika itu berusia 16 tahun. Semek yang berhenti sekolah selepas darjah enam adalah seorang gadis yang menarik (walaupun ketika itu aku baru berumur 9 tahun, aku dah dapat mengukur nilai estetika makhluk yang dinamakan 'wanita').

Walau bagaimanapun, pemimpin-pemimpin kampung kami telah berjaya menyelesaikan kes itu dengan "baik". Anak yang dikandung oleh Semek berjaya dihalang dari mengenal dunia. Khabarnya dengan bantuan kepakaran seorang tok bidan. Tiada bahan peledak C4 diperlukan bagi meletupkan Semek.

Sejak peristiwa itu, Pak Itam membisukan dirinya. Tidak lagi bercakap dengan sesiapa. Dan dia tidak lagi melihat muka sesiapa. Mungkin itulah cara Pak Itam menghukum dirinya sendiri sehinggalah dia dipanggil pulang oleh Allah SWT beberapa tahun yang lalu.

Semek masih hidup sehingga hari ini. Menjual makanan di pasar malam bersama suaminya. Dibantu oleh anak gadis mereka yang comel.

Tiap kali melihat Semek, pasti aku akan terkenangkan Pak Itam. Juga terkenangkan buaya yang timbul di sungai kampung kami.

Wednesday, March 07, 2007

kulit durian

Esok jam 9:00 malam kami akan bertolak. Di jangka solat Subuh di Kuala Perlis. Sahabat akan jemput di jeti jam 8:30 pagi. Semoga misi Langkawi kali ini berjalan lancar.

Langkawi mengingatkan aku kepada Azmi Loyar. Entah di mana dia sekarang.

"Kau orang tahu tak apa yang orang Langkawi buat dengan kulit durian?" Azmi bertanya agak serius.

"Kulit durian..kulit durian..Aaaa...mereka buat handcraft" Arbaiyyah cuba meneka.

"Tak..tak..mana ada buat handcraft dengan kulit durian" Azmi.

"Mereka kisar kulit tu. Campur dengan air gamat buat ubat!" Nurul pula cuba menelah. Campur nak buat lawak.

"Salah..salah..kau orang nak tahu apa orang Langkawi buat dengan kulit durian? Sebenarnya orang Langkawi campak kulit durian dalam tong sampah! Macam kau orang jugalah...Ha ha ha" Azmi gelak sakan.

Arbaiyyah dan Nurul menyumpah-nyumpah Azmi.

Sunday, February 18, 2007

kenangan mengusik jiwa iii

Untuk skodeng Cik Bee, kami terpaksa panjat pagar zing setinggi tujuh kaki. Agak menyukarkan bagi penskodeng amatur seperti kami.

Agak menakjubkan juga. Cik Bee yang berbog*l itu tergedik-gedik. Tidak menghiraukan dirinya yang sedang diskodeng. Wau... warna yang dominan ketika itu adalah merah jambu. Pink!

Tiba-tiba apek muncul dengan senjata terhunus.

"Zappp!" Dan darah menitis dari bont*t Cik Bee.

Di tangan apek ekor itu meliuk-liuk seketika. Kemudian terkulai. Sambil menyanyi-nyanyi, apek membawa ekor itu ke dapur.

Kami tak pasti apakah menu Si Apek untuk tengah hari itu. Cuma sejak akhir-akhir ini aku selalu terfikir-fikir apakah sup ekor cik bee setanding khasiatnya dengan sup ekor cik bu atau cik bau.

Rujukan:
1. cik naga
2. cik young
3. cik tanah

Friday, January 26, 2007

qawwam mayang

Lepas Subuh tadi Ustaz Mat ajak ke Qawwam Mayang.

Pagi terlalu muda. Kami pelanggan paling awal. Wakaf di sebelah masih kosong. Kumpulan yang mendendangkan lagu puisi untuk persembahan pagi Jumaat belum tiba. Jadi, tak dapatlah menjamu telinga. Hanya jamu perut dengan mi jawa dan roti arab.

Mereka. Ahli-ahli Qawwam Mayang yang mengusahakan gerai itu. Tidak lagi bertocang. Dah tukar penampilan dengan berskaf ala Pirates of The Carribean.

Dari dapur terdengar doa Chairil Anwar:

Tuhanku...
aku hilang bentuk
kembara di negeri asing....

Friday, January 05, 2007

mahligai keadilan



Syuhaib: Tu rumah apa?

Izyan: Palace..istana..istana!

Nasuha: Ooo..istana raja Putrajaya ke?

Isteri Labu: Heh..heh..heh..itu bukan istanalah. Itu mahkamah. Nama mahkamah ni Palace of Justice. Tempat bicara orang yang dituduh buat salah.

Syuhaib: Tempat Saddam Husin kena gantung!

Isteri Labu: Bukan, bukan. Ini bukan tempat gantung orang. Ni tempat nak check orang tu salah ke tidak..

Nasuha: Sapa tukang check?

Isteri Labu: Hakim, polis, lawyer..bla..bla..bla..bla..bla..

Labu: :-) 3 $ * @ # % ^ ~