Tuesday, August 26, 2014

BAB 17: TEBAS

BAB 17


Sudin Boria sudah lama dengar. Tapi sengaja dipekakkan telinga. Anggap semuanya sebagai fitnah untuk mengacaubilaukan pakatan dengan Mang Ppale Kerah dan Asing Kuba Pendek.
Namun kali ini dia tidak boleh lagi memekakkan telinga. Kerana yang didengar adalah dari mulut Lebai Mat Jeng sendiri. Seolah-olah pengesahan bahawa apa yang didengar selama ini adalah benar. Tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.
Rupa-rupanya Lebai Mat Jeng dan Bedul Jaykaykay sudah lama berbincang. Semak-samun yang memisahkan gelanggang mereka akan ditebas. Walaupun agak luas tapi kerja tebas menebas itu tidaklah sesukar mana. Yang banyak meliar di situ hanyalah pokok sukai, nnapir, mempelas, senduduk, ekor tupai, dan paku pakis. Yang mungkin agak menyukarkan sedikit hanyalah beberapa batang pokok kekabu, jering, buluh, kelubi, nibung, pinang dan jambu keling. Itupun tak perlu ditebang semua. Yang rendang di sebelah tepi boleh di tinggalkan untuk dibuat tempat berteduh.
Sudin Boria mendengus. Matanya tajam ke arah golok pusaka yang terselit di dinding.
"Golok... gunamu bukan hanya untuk tebas semak-samun. Untuk tebas tengkok orang pun boleh..." bisik Sudin Boria sambil mengumpul aura. Dan dengan satu gerak yang luar biasa, tubuhnya sudah melekat di dinding seperti Spiderman.

No comments: