Wednesday, August 20, 2014

BAB 13: TERPELANTING

BAB 13


Runsing. Kalau diikutkan hati mahu Lebai Mat Jeng terus sahaja berada di tengah laut ini tak balik-balik. Biar semua kecoh tentang kehilangannya. Hilang secara misteri sebagaimana misterinya MH370.
Apa tidaknya. Sangkaannya bahawa semua akan kembali tenang ternyata meleset. Sindir-menyindir dan perli-memperli malah semakin rancak. Tanda-tanda untuk reda langsung tidak kelihatan.
Di langit kedengaran guruh. Lebai Mat Jeng mencabut terendak dari kepalanya dan mendongak ke langit. Hatinya cemas. Ada tanda-tanda cuaca buruk akan bertandang.
Sesudah mengemas segala kelengkapan memancing, Lebai Mat Jeng segera memecut bot menghala ke daratan. Tapi sudah terlambat. Satu gelombang besar tiba-tiba menghempas bot. Lebai Mat Jeng terpelanting ke laut.
Mujurlah keadaan laut segera kembali tenang. Lebai Mat Jeng yang terkapai-kapai hanya mampu berdoa. Mustahil baginya untuk berenang ke daratan yang sayup mata memandang.
Doa Lebai Mat Jeng dimakbul. Tiga buah bot kelihatan sedang meluncur laju menuju ke arahnya.
Ketiga-tiga bot tiba serentak. Amat mengejutkan. Rupa-rupanya bot milik Bedul Jaykaykay, Mang Ppale Kerah dan Asing Kuba Pendek.
Bila melihat Lebai Mat Jeng yang terkapai-kapai, ketiga-tiga mereka ketawa berdekah-dekah, membuat u-turn dan memecut laju meninggalkan Lebai Mat Jeng.
"Tunggu... hoi tunggu... tunggu... " tempik Lebai Mat Jeng sekuat hati.
Bahunya terasa digoncang. Dan seperti cerita-cerita yang biasa ditulis oleh ramai orang sebelum ini. Mimpi... hehehe

No comments: