Sunday, August 17, 2014

BAB 10: LANGKAH

BAB 10


Malam sepi.
"Ini malam. Barang baik. Fresh"
Memo yang diterima dari Tokey Soh itu dibaca berulang kali. Mencari kalau-kalau ada yang tersirat. Maklumlah. Tokey Soh ni bukannya boleh dipercaya sangat. Dah beberapa kali dia terkena. Kadang-kadang dia merasakan Tokey Soh lebih berbelit daripada Garukutu.
Bedul Jaykaykay melepaskan satu keluhan panjang. Gandingannya dengan Tokey Soh dan Garukutu tidak lagi semantap dulu. Malah mereka berdua lebih banyak membebankan. Mujurlah kelemahan tersebut dapat ditampung oleh Wasin Nyambuk dan Mamut Balak dari kampung seberang yang punya anak buah yang ramai.
Sebab itulah strategi utama Bedul Jaykaykay sekarang ialah meruntuhkan gandingan Mang Ppale Kerah, Asing Kuba Pendek dan Lebai Mat Jeng. Yang paling utama untuk direbahkan ialah Mang Ppale Kerah. Asing Kuba Pendek dan Lebai Mat Jeng tidaklah merunsingkan sangat kerana Bedul Jaykaykay cukup arif takat mana mereka boleh berpencak. Dengan jurus yang biasa-biasa pun mereka boleh tertonggeng.
Bedul Jaykaykay tersenyum. Memo Tokey Soh digumpal dan dicampak ke dalam bakul sampah. Perlahan-lahan dia bangun dan menapak ke arah pintu tanpa bunyi. Baru beberapa langkah...
"Aaa... nak ke mana tu aaa..." Bunyi dari dalam gebar di atas katil.
Bedul Jaykaykay terkedu.

No comments: