Tuesday, September 02, 2014

BAB 20: SELONGKAR


BAB 20
Kedudukannya sebagai orang nombor dua selepas Lebai Mat Jeng dirasakan seolah-olah dipandang sebelah mata. Lebai Mat Jeng sudah jarang benar berbincang dengannya untuk membuat sesuatu keputusan. Lebih mengecewakan ialah banyak keputusan yang dibuat oleh Lebai Mat Jeng sejak akhir-akhir ini bercanggah dengan apa yang mereka sepakatkan sebelum ini.
"Begitulah jadinya kalau banyak sangat mendengar cakap Lebai Abu Bakaq dan budak-budak GTR... " Keluh Sudin Boria. Urat leher dan belikatnya terasa tegang. Segera dia bangun dan membuat senaman regangan. Uh, rasa sedikit lega.
Bukan dia tidak tahu. Setiap kali musim himpunan pemilihan, anak buah Lebai Abu Bakaq akan berusaha keras untuk mempastikan dia tersingkir. Akan direka bermacam cerita yang buruk-buruk tentang dirinya. Antaranya ialah dakwaan bahawa dia pengamal ajaran sesat Ayah Lie.
Kononnya dia sudah lama jadi pengikut Ayah Lie secara senyap-senyap. Walaupun berkali-kali menafikan tetapi cerita tersebut tetap timbul pada tiap musim himpunan pemilihan.
Barang kali kejadian pejabatnya diceroboh baru-baru ini ada kaitan dengan cerita tersebut. Penceroboh mungkin mencari barang kes untuk meyakinkan orang kampung akan tuduhan mereka.
Tiba-tiba Sudin Boria terhidu sesuatu. Segera dia mengumpul aura. Ternyata bau aneh itu datang dari arah bilik kerjanya. Terjingkit-jingkit tanpa bunyi Sudin Boria menapak. Mengejutkan. Melalui lubang kecil yang memang sengaja dibuat untuk mengintai, dapat dilihat dengan jelas seekor toyol sedang menyelongkar laci meja.
Sudin Boria mengumpul aura. Kemudian membuka pintu secara mengejut. Toyol tersebut tersentak dan cuba melompat keluar menerusi tingkap yang sedia terbuka. Tetapi sudah terlambat. Jejaring 'spider-webs' yang terpancut keluar dari pangkal tapak tangan Sudin Boria memerangkap seluruh tubuhnya. Toyol tersebut bergeleding-geliat dalam gumpalan jejaring seperti seekor tebuan yang terperangkap di sarang labah-labah.
Sudin Boria kembali mengumpul aura sebelum menyedut kembali 'spider-webs'. Toyol yang sedang dalam ketakutan itu kini bergeleding-geliat di hujung kaki Sudin Boria. Segera Sudin Boria mengeluarkan 'dna scanner' dan mengimbas kepala toyol tersebut.
Sudin Boria beristighfar sambil mengeleng-ngeleng kepala. Pada skrin 'dna scanner' terpapar profil lengkap makhluk tersebut. Bersama sekeping imej berformat jpeg. Memaparkan toyol tersebut yang bernama Bencisudinboria bin Bencimangppalekerah sedang berselfie dengan Lebai Mat Jeng.

No comments: