Monday, September 08, 2014

BAB 26: INSAF


BAB 26
"Syukur... Lebai Mat Jeng insaf juga akhirnya. Sedar siapa sebenarnya Mang Ppale Kerah..." Kata Mail Kataki. Dolah Motibasi yang baru sahaja mengangkat gelas ke bibir meletakkan kembali teh tariknya di atas meja. Kemudian mengangguk-angguk laju.
Dolah Motibasi tahu benar sejarah permusuhan Mail Kataki dengan Mang Ppale Kerah. Ketika zaman pemuda, mereka sebenarnya amat akrab. Malah Mail Kataki merupakan orang yang paling lantang berjuang membebaskan Mang Ppale Kerah ketika Mang Ppale Kerah ditahan suatu ketika dulu. Bibit-bibit permusuhan mula bertunas ketika Mang Ppale Kerah menjadi orang penting selepas menyertai puak Bedul Jaykaykay. Khabarnya, Mail Kataki amat kecewa bila Mang Ppale Kerah tidak melayan beberapa permintaannya. Seolah-olah Mang Ppale Kerah sengaja melupai jasa-jasanya.
"Walau macam manapun... kita jangan rasa seronok sangat. Lebai Mat Jeng ni jenis klu-klek. Dibuatnya dia u-turn dan konar leper, ternganga kita" sambung Mail Kataki.
Dolah Motibasi buat muka bodoh. Sesudah menghirup baki teh tarik, dia merenung Mail Kataki. Dengan gaya seorang kaunselor, dia bersuara perlahan: "Jangan risau sahabatku... Lebai Mat Jeng kini sudah hilang wibawa dan sudah tidak menjadi watak penting dalam cerita ini. Walau bagaimanapun, kita harus berterima kasih kepadanya. Tindak-tanduknya sebelum ini sudah cukup banyak membantu kita dalam usaha merebahkan Mang Ppale Kerah. Hahaha.. akan banyak lagi unsur kejutan yang akan berlaku..."
"Suspens... hahaha... " Gelak Mail Kataki. Sisa-sisa teh tarik yang masih bertakung di hujung halkumnya tersembur. Tepat ke muka Dolah Motibasi.

No comments: