Sunday, September 07, 2014

BAB 24: CAMPAK


BAB 24
Khabar kononnya Lebai Mat Jeng sudah bertemu Sang Nila Setitik membawa cadangan Kelab Lebai Dam Aji (KELEDAI) benar-benar membuatkan Sudin Boria termenung panjang. Ini bermakna cadangan Kelab Tok-tok Ketua (KETOKE) sudah dibuang ke dalam tong sampah.
Sudin Boria tahu. Majoriti ahli KELEDAI merupakan para lebai hingusan yang baru kenal gelanggang perjuangan. Kebanyakan mereka mengkagumi gemulah Lebai Jusoh Lekor dan Lebai Abu Bakaq. Oleh hal yang demikian, maka tidaklah menghairankan jika kebanyakan mereka sangat tidak berkenan akan Mang Ppale Kerah.
Bagi mereka, Mang Ppale Kerahlah yang menjadi barah dalam perjuangan. Fikrah yang dibawa oleh Mang Ppale Kerah telah menyebabkan ramai para pejuang tergelincir dari landasan yang benar. Karisma yang dimiliki oleh Mang Ppale Kerah mengakibatkan saf pejuangan yang benar kehilangan ramai tenaga yang berpotensi.
"Mereka tak kenal Mang Ppale Kerah. Mereka terlalu banyak menelan maklumat yang salah dari gemulah Lebai Jusoh Lekor..." Rungut Sudin Boria. Matanya melilau ke dinding. Golok pusaka dan tongkat warrant yang terselit di dinding direnung silih berganti.
Sudin Boria bangun. Tongkat warrant disentap. Dan untuk kesekian kalinya dia berlenggang lenggok lagi ala Pak Daud Sungai Pinang.
"kalaulah belum kenal penjara
jangan berlagak bagai perwira
berjuang bagai menggenggam bara
boria sungai pinang punya bicara...
eeewah... "

No comments: