Friday, September 05, 2014

BAB 23: KLU-KLEK


BAB 23
Lebai Mat Jeng semakin klu-klek. Sekejap kata setuju sekejap kata tak setuju. Sekejap kata boleh sekejap kata tak boleh.
"Tak boleh pegang buku" Keluh Mang Ppale Kerah. Dia tahu Lebai Mat Jeng sekarang bukan lagi Lebai Mat Jeng yang dulu. Lebai Mat Jeng yang dulu ialah seorang sahabat yang sentiasa percaya akan kelicikan muslihat jangka panjang dan jangka pendeknya dalam bersiasah. Lebai Mat Jeng sekarang ialah Lebai Mat Jeng yang sentiasa mencerlungnya dengan penuh curiga.
Mang Ppale Kerah sungguh tidak sangka. Lebai Mat Mat Jeng yang dulunya mampu membaca setiap tipu muslihat musuh kini dengan begitu mudah diperangkap. Langkah pendekar yang selama ini menjadi menjadi pakaiannya telah ditukar dengan langkah sang badut.
Pihak yang paling kuat ketawa menyaksikan langkah sumbang Lebai Mat Jeng sekarang ialah puak Bedul Jaykaykay. Malah, khabarnya mereka akan mengadakan satu perhimpunan besar-besaran untuk mentertawakan Lebai Mat Jeng. Dalam perhimpunan itu nanti, semua peserta akan ketawa sepuas hati. Pertandingan ketawa juga akan diadakan. Peserta yang berjaya mempersembahkan ketawa yang paling unik akan dipilih sebagai pemenang.

No comments: