Friday, September 12, 2014

BAB 28: BERBELIT



BAB 28
Jahar KK menenyeh hujung berus ke dalam palet sambil mengerutkan dahi. Di kanvas terpapar wajah Lebai Abu Bakaq. Dengan kombinasi warna merah dan hitam, ditambahnya dua batang tanduk. Ekor serban dipanjangkan hingga hampir memenuhi ruang 'background' dan melarat ke hadapan wajah. Akhirnya wajah terselindung di sebalik ekor serban yang berbelit-belit. Karya yang asalnya realis sudah bertukar menjadi abstrak.
"Siap!" Jahar KK berteriak kepuasan. Akhirnya berjaya juga dia menyiapkan 5 keping lukisan yang akan menyertai pameran '345' anjuran Galeri Punai milik sahabatnya Mamut Jones.
Jahar KK mencepit sebatang rokok di bibir. Sambil meraba kotak mancis di dalam poket jean denin lusuhnya, direnung kembali lukisan tersebut. Dahinya berkerut. Tangannya yang tadi menyeluk poket segera dikeluarkan. Mencapai berus dan dengan warna hijau lumut ditulisnya bait-bait secara vertikal di sebelah tepi kiri: "adapun para lebai itu... amat keras terhadap sesama para pejuang... amat lembut terhadap para petualang... "

No comments: