Monday, September 08, 2014

BAB 25: NYAMUK


BAB 25
Dolah Motibasi bukan main galak memuji Lebai Mat Jeng. Hinggakan banyak makhluk yang melata di bumi dan berterbangan di angkasa kehairanan. Tidak terkecuali kaum nyamuk yang siang malam berterbangan mencari rezeki.
"Kita glamer sekarang" kata bapak nyamuk kepada ibu nyamuk. "Nama kita disebut-sebut dalam majlis-majlis ceramah para lebai"
"Apa glemernya" Balas ibu nyamuk. "Bukannya disebut-sebut tentang kebaikan kita. Tapi mereka kutuk kita kaw-kaw.."
Bapak nyamuk mengangguk-angguk kepala. Apa yang dikatakan oleh ibu nyamuk itu memang betul. Nama mereka telah dikonotasi dengan cara yang amat jelek. Mereka sendiri pun merasa hairan bagaimana manusia yang selama ini disangkakan cerdik itu boleh mengeluarkan hujah yang begitu dangkal. Kalau Dolah Motibasi yang bercakap begitu tidaklah menghairankan.
"Ah, persetankan! Yang penting... darah... darah.. darah.." Teriak bapak nyamuk sambil mengepakkan sayap dan meluncur laju. Ibu nyamuk segera membuntuti. Aroma darah yang tiba-tiba menghinggap deria bau meminta mereka mengesan lokasi mangsa.
Mereka singgah di betis Dolah Motibasi yang tersandar di sofa sedang tersengih-sengih menonton berita TV. Di skrin TV kelihatan pelbagai tokoh termasuk Dolah Motibasi dan Mail Kataki sedang memuji Lebai Mat Jeng. Diselang-seli dengan ucapan Lebai Mat Jeng tentang nyamuk.

No comments: