Monday, January 23, 2006

Mak Inang




Dengan kebaya ala Saloma atau T.Pinkie, keganasan buah susu dan kerampingan pinggang mak inang amat terserlah. Dan audien lelaki pun mulalah melontar rokok cap Kuda Tembak (sekali sekala: Tiga Lima , Pall Mall). Targetnya hanya dua. Buah susu atau bawah pusat.

Setiap kali target mengena kami pun bersorak. Mak inang yang 'terkena' pura-pura memasamkan muka buat seketika. Kemudian senyum semula. Sekali-sekali menghadiahkan flying kiss kepada audien. Kadang-kadang ada audien yang bertindak ganas. Naik atas panggung lalu selit duit lima ringgit dicelah buah susu mak inang pilihannya. Tukang rebana akan bertindak pantas menghalaunya turun.

Masa tu aku masih budak-budak. Namun part mak inang memang part yg paling aku tunggu. Tiga atau empat mak inang akan keluar dalam satu masa. Mereka pun berdendang sambil tukang rebana mengocak rebana di bawah punggung mereka. Ada di antara tukang rebana tu adalah tok bilal surau dan masjid. Tok bomoh pun ada.

Satu jam permulaan persembahan adalah part yang paling memboringkan. Acara dimulakan dengan tukang rebana mempersembahkan unplug mereka. Diikuti dengan para pak inang yang lengkap berbaju melayu, bersamping , bersongkok tinggi menari sambil berselawat. Tukang rebana akan chorus bersama-sama. Yang ku dengar masa tu lirik mereka begini: "muyakoyo..muyalanakoyo..."
Setelah cerdik sedikit dan membuat sedikit kajian, barulah ku tahu antara liriknya ialah "..ya hayyum qayyum.."

Antara lirik wajib nyanyian mak inang:

"dualah tiga lah tiga kucing berlari..
mana nak sama lah sama si kucing belang..
dua lah tiga lah tiga boleh ku cari..
...."

Kini semua mak inang rodat yang pernah ku minati itu sudah bersara. Sebahagian besar mereka sudah bertudung labuh. Ketika kempen nyonya kebaya di kaca tv baru-baru ini, mereka hanya tersenyum sumbing sambil memberitahu cucu mereka: "Dok baik tu wei..."

4 comments:

Korakora said...

aha... cerita orang lama. dulu menari ada kupon kan? orang sekarang main rembat dan telanjang atas meja.

kebaya? dulu nampak bengkak2. tapi sekarang lurah dan puncak serta lereng tak ada ertinya lagi.

boleh tengok kat vcd. tanya naga, kot2 dia ada.

sinaganaga said...

Dude,
Aku rasa aku suka kau. Pada sajak2 kau lebih-lebih lagi.
Nanti aku singgah lagi.

zizie ali said...

nama sinaganaga dan bukunota terselit dlm lirik B.L.O.G ciptaan hebat matjan. jeles aku...

sinaganaga said...

Ha ha,
Dude, MatJan saja2 letak je tuh... Bukan apa2 pun...