Monday, May 01, 2017

AWEK IRAN


Ini ialah gambar isteri saya berlatarbelakang awek-awek cun dari Iran pada musim haji 2008. Pakaian mereka sangat 'Islamik'. Berbeza dengan cara berpakaian jemaah haji lelaki mereka yang sangat 'keBaratan'.

Jemaah haji lelaki dari Iran mudah dikenali. Semua mereka berkemeja lengan panjang warna putih, berkot hitam dan berkasut kulit hitam berkilat berjenama mahal tanpa kopiah atau serban. Berambut pendek kemas serta misai, janggut dan jambang ditrim rapi ala TMJ. Seperti mana juga jemaah perempuan, mereka juga bergerak secara berkumpulan 'ala berkawad' diketuai oleh seorang Mullah yang berjubah labuh dan berserban besar.

Seorang kawan saya menjelaskan bahawa peraturan di Iran memang tidak membenarkan lelaki memakai kopiah apa lagi berserban. Pakaian sedemikian hanya untuk golongan tertentu seperti Mullah dan seumpamanya. Contohnya, jika ada lelaki yang berkopiah berjalan di kota Tehran, dia akan ditahan oleh pihak berkuasa dan 'ditemuduga'. Antaranya, dia akan diuji sama ada menghafal sekian banyak hadis dan sekian banyak surah al-Quran. Jika gagal melepasi tahap yang dikehendaki, dia akan diarah supaya tidak lagi memakai kopiah sebab belum layak berpakaian sedemikian.

Oh, barulah saya faham mengapa qari dari Iran yang menyertai tilawah al-Quran peringkat antarabangsa tidak memakai kopiah. Malah, penampilan mereka pun sangat 'keBaratan'.
Kalau tak silap saya, sudah acap kali qari mereka menjuarai ujian tilawah tersebut.


No comments: