Wednesday, December 14, 2011

Rapi

"Kata Ustaz Ashaari, kebenaran yang tidak tersusun rapi akan ditewaskan oleh kebatilan yang tersusun rapi." Kata pemuda berserban besar itu. Pada masa itu tempat aku bertugas tidak jauh dari markas mereka. Dia adalah salah seorang yang selalu datang menjaja majalah dan lain-lain produk 'halal' keluaran mereka.

Pemuda itu agak terkejut bila aku beritahu bahawa kata-kata itu bukan kata-kata Ustaz Ashaari tetapi ucapan Saidina Ali bin Abi Talib r.a. Aku banyak terjumpa kata-kata itu dalam buku-buku karya ulamak-ulamak Ikhwan Muslimin seperti Mustafa Masyhur, Fathi Yakan, Yusuf Al-Qardhawy, Abdul Karim Zaidan, Said Hawa, Ahmad Muhammad Al-Rasyed, dan Syed Qutb.

"Kita tidak digalakkan membaca buku-buku yang ditulis oleh orang-orang Ikhwan." Jelas pemuda itu lagi.

Baru-baru ini aku bertemu lagi lelaki itu. Dia tidak lagi berjubah dan berserban. Hanya berkemeja lengan pendek berjenama terkenal dan rambut tersisir rapi ala Aaron Aziz. Kami bertegur sapa mesra. Aku syak dia telah lupa perbualan kami 24 tahun yang lalu.

2 comments:

Halmi said...

ali, mu dok menulis doh ke, tak nampak sajak2 terbaru...

zizie ali said...

mi, ggitulah napok gayanya. makin tua, idea makin tumpul. :)