Tuesday, December 13, 2011

Orang Jawi

.
Di Nusantara ada dua bangsa yang utama iaitu Jawa dan Jawi. Bangsa Jawa dikatakan mempunyai tamadun yang lebih awal dimana mereka pernah mempunyai aksara sendiri dalam persuratan. Bangsa Jawi mula mengenal tulisan bila mereka ditemui oleh pedagang Arab yang memperkenalkan kepada mereka aksara Arab. Ketika itu mereka sudah mempunyai banyak kosa kata yg dipinjam dari bahasa Sangskrit milik penjelajah dari Benua Keling. Kedatangan pelayar Arab memperkayakan kosa kata bangsa Jawi. Sejak bila bangsa Jawi ini dikenali sebagai 'Melayu'? Mungkin sejak bangsa Barat mula tiba ke Nusantara.

Kajian mendapati istilah 'Melayu' pertama digunakan oleh Ptolemy, seorang cartographer (pelukis peta) bangsa Yunani bermustatin di Mesir dalm salah sebuah peta, Semanjung Malaya ditulis sebagai 'Melayu Kulon' sejak abad ke 2 Masehi. Peneroka Barat jauh lebih awal mengenali Melayu Kulon seribu tahun sebelum Lembah Bujang. Peneroka Barat seperti Marco Polo datang dengan peta Ptolemy. Untuk membuat peta seorang harus memperolehi sumber langsung atau tak langsung. Jadi, sebelum Marco Polo kemungkinan besar sudah ada pelayar lain yang tiba ke nusantara tetapi tiada catatan mereka ditemui atau mungkin mereka tidak pernah membuat catatan.

Kacukan bangsa Jawi (Melayu) dgn bangsa lain terutama dari Asia Selatan pernah dikenali sebagai Jawi Peranakan. Golongan ini banyak memainkan peranan dlm membangkitkan kesedaran dlm bidang pendidikan moden masyarakat Melayu. Malah Bapa Kesusasteraan Melayu Moden iaitu Abdullah Munsyi mengaku sebagai Melayu meskipun hampir tiada darah Melayu yang mengalir dalam tubuh beliau. Mereka perlu memelayukan diri mereka kerana dengan cara itu mereka akan diterima oleh org Melayu yang pada ketika itu amat ketandusan kepimpinan berwibawa. Mereka rapat dgn istana yang merupakan institusi kepimpinan yang diterima oleh orang Melayu. Berbeza dengan golongan Baba dan Nyonya yang tidak pernah berusaha memelayukan diri mereka meskipun fasih berbahasa Melayu, gemar memakai kebaya serta pandai berdondang sayang dan berpantun. Baba dan Nyonya tiada kepentingan untuk menonjolkan diri dalam saf kepimpinan Melayu.

No comments: