Sunday, October 18, 2009

kampung bijangga, dungun, terengganu

.
Di kampung Bijangga,kami berjiran dengan Minoh TTolib. Anak kepada Keling Ttolib. Aku agak nama sebenar TTolib adalah Mutallib. Rupa dan laras bahasanya menyebabkan tidak ada orang yang akan percaya kalau dia mengaku Melayu. Yang pasti isterinya memang seorang Melayu. Pada masa itu gadis Melayu yang dapat kahwin dengan pendatang dari India merupakan satu kemegahan.

TTolib menjual rojak keling. Di tepi Padang Kelab Dungun dengan menggunakan kereta sorong. Sehingga hari aku belum lagi menemui rojak keling sesedap rojak keling yang dibuat dan dijual oleh TTolib.

Ketika itu Padang Kelab merupakan tempat yang amat meriah. Terutama pada hari minggu. Di sekeliling padang ada banyak bangku batu tempat melepak. Tidak jauh dari padang itu ada sebuah pawagam yang dikenali sebagai Panggung Happy. Juga ada sebuah bangunan kecil yang dikenali sebagai rumah kelab. Khabarnya suatu masa dahulu di rumah kelab itulah pegawai-pegawai tinggi EMMCO mabuk-mabuk. EMMCO ialah syarikat milik Amerika Syarikat yang mengusahakan perlombongan bijih besi di Bukit Besi.

Pada masa itu pekerja EMMCO tergolong sebagai golongan berpendapatan tinggi. Oleh kerana ayah aku juga merupakan salah seorang pekerja EMMCO, maka aku juga termasuk dalam kategori 'anok orang banyok pitih'.

Ayah bertugas di pelabuhan. Bijih besi yang dibawa dengan kereta api akan dikumpul di pelabuhan sebelum diangkut dengan tongkang ke kapal. Pelabuhan Dungun yang cetek tidak membolehkan kapal-kapal kargo itu berlabuh rapat.

Ayah pergi bekerja dengan menaiki basikal dari rumah sewa kami di kampung Bijangga. Kampung Bijangga merupakan sebuah perkampungan setinggan yang setiap petang dilanda banjir. Banjir yang hanya sedalam paras lutut itu tidak merunsingkan kami kerana ianya akan surut bila pagi menjelang.

Seminggu sekali kami sekeluarga keluar menonton wayang di Panggung Happy. Biasanya cerita Hindustan. Bila keluar pawagam kami akan pekena rojak keling Ttolib. Sebelum mengharung banjir untuk pulang ke rumah.

Kini kampung Bijangga tidak lagi banjir. Longkang-longkang besar dibina merentasi kampung tersebut. Sebuah jambatan melengkung menelan belanja jutaan ringggit merentasi sungai Dungun menghubungkan Kampung Bijangga dengan Seberang Pintasan. Tidak jauh dari Seberang pintasan ada sebuah resort ala Club Med. Dan jambatan tersebut dibina atas daya usaha anak seorang perdana menteri yang ada saham dalam resort tersebut.

..

6 comments:

DeeN said...

Sesekali teringat!
:)

balqissy said...

habis tu, skang dok mana?

ubilepih said...

salam bro lu ada lagi buku ZIARAH Iwansamutopang tu?..sudah lama wa cari!!!

zizie ali said...

deen:
ya. sesekali nostalgia mengocak lubuk kenangan

balqissy:
nanti akan ada entri kembara-kembara masa lalu hingga kini.

ubilepih:
ada. gua beli taon 1982. lu mahu fotostat ka?

ubilepih said...

bro please fotostat!!!

Anonymous said...

ubilepih@gmail.com