Thursday, April 20, 2006

jampi

Baru-baru ini aku pergi melawat jiran yang sedang sakit. Kak Hindun sudah hampir seminggu terlantar di perbaringan. Dah dua kali ke hospital. Doktor suruh masuk wad, tapi beliau enggan.

Masa sihat Kak Hindun tidak lekat di rumah. Ada sahaja orang datang menjemputnya untuk mengurut. Termasuk wanita yang baru bersalin. Kira-kiranya Kak Hindun ni seorang bomoh jugalah.

Masa mula-mula aku nak bina rumah, Kak Hindun beberapa kali berpesan bahawa tapak rumah aku ni memang keras. Kak Hindun pernah beberapa kali melihat benda-benda pelik di tapak tanah yang aku beli tu. Tapi pesanan tu tak diberitahu direct kepada aku. Hanya melalui tukang-tukang yang membina rumah aku.

Kini rumah aku dah siap. Aku dah pun tinggal di rumah ni hampir setahun. Dan aku masih tak faham apa yang 'keras' di sini. Masa merasmikan rumah, aku hanya jemput jiran, kenalan dan saudara mara makan 'buffet'. Tak ada tahlil atau kumpulan sembahyang hajat.

Berita Kak Hindun sakit agak lewat sampai ke pengetahuanku. Jadi, bila tahu sahaja, aku terus menziarahinya.

Kak Hindun nampak tersangat lemah. Cakapnya pun dah tak berapa jelas. Jadi aku tak mahu mengganggunya. Sesudah memberi buah tangan yang ku bawa, aku bertanya khabar dengan suaminya, Abang Din. Tiba-tiba, anak dara mereka membawa keluar sebesen air.

"Mak suruh jampi." Kata anak daranya.

Aku terkejut beruk. Nak jampi apa-apa? Tetapi atas desakan suaminya akupun bersila jugalah di depan besen. Baca wirid ma'thurat al-sughra yang memang aku dah lama hafal. Siap dengan fuh fuh sekali. Haha haha.

Selang tak berapa hari selepas itu, aku lihat Kak Hindun kembali aktif. Mengurut dari rumah ke rumah. Dan sehingga hari ini Kak Hindun belum lagi mengucapkan terima kasih kepada aku. Namun setiap kali berselisih di jalanan, senyumannya ku lihat semakin berseri.

5 comments:

Anonymous said...

Tuan,

Jika rumah Tuan di kaki Bukit Bayas, sememangnya tapak itu keras.

Cuba Tuan buat rumah di sebelah paya Kampung kubang Ikan, nescaya tapaknya adalah 'pohu'.

Hidup biar sedap! ha ha

abdullahjones said...

hahaha.

zizie ali said...

PO, buat entri bahase teranung skali. JONES nak baca. Dia banyak makan budu.
"pohu"? haha. wak woh ulu kalu dok kena caghe, pohu do'oh lalu. bbera. kghesa.

Bunga Rampai said...

Salam,

Keras Keng mungkin? hehehe.

Wah, tak sangka cempedak jadi nangka dan zizie juga boleh jadi bomoh!

Ya, kepingin jampi dari zizie biar senyuman saya bertambah serinya.(heh, merapu betul saya!)

hehehe ...

zizie ali said...

bunga rampai:
hehehe...