Saturday, April 15, 2006

jambatan

Ada dua pilihan ke rumah tok guru mengaji Qur'an. Ikut jambatan baru atau ikut jambatan lama. Kalau tunggang basikal, aku akan guna jambatan baru. Masuk ikut pintu pagar depan rumah tok guru. Kalau berjalan kaki, aku guna jambatan lama. Masuk ikut pintu pagar belakang rumah tok guru.

Kalau ikut jambatan lama, perlu lebih berhati-hati. Lantainya banyak yang patah dan tercabut. Lubang-lubang lantai itu pula dijadikan lubang tandas oleh penduduk berdekatan. Jadi, najis kering ada terpalit di sana sini.

Di jambatan barulah banyak mencatat sejarah aku dan rakan sepermandian. Terutama bila air pasang penuh. Aku sering menyertai acara terjun (tanpa papan anjal). Sebenarnya bukan semua kanak-kanak sebaya berani melakukan terjunan setinggi lebih 30 kaki tu.

Gaya terjunan yang paling aku suka ialah gaya nyior komeng. Melompat dari galang jambatan. Kedua-daua lutut rapat ke dada. Dua tangan memaut erat tulang kering. Bedebum!

Awal remaja. Bila pulang bercuti (aku dipaksa tinggal di asrama sekolah budak-budak cerdik) aku tidak melepaskan peluang duduk-duduk atas galang jambatan baru. Aku tidak lagi terjun. Cuma tengok budak-budak terjun. Tengok budak-budak mandi. Kadang-kadang aku pun mandi sama.

Sekali-sekala ada gadis-gadis mandi. Berkemban kain batik. Dan aku sangat tertarik kepada corak kain batik mereka. Pelbagai motif dan warna. Bila mereka berenang, kadang-kadang putih, putih, putih. Punggung mereka.

Gadis-gadis remaja itu. Dua pupu aku. Tiga pupu aku. Empat pupu aku. Lima pupu aku. Sangat selamba.

Tika itu, jambatan lama hanya tinggal tiang-tiang berceracakan.


rujukan;
1. jambatan huha huha
2. jambatan: satu lagi projek kerajaan barisan nasional

4 comments:

kunci hilang said...

err zizie, corak kain batik yg bermotif?
Motif politik?

zizie ali said...

kuncihilang:
motif: sesuatu yg dijadikan dasar dalam seni tampak. motif organik, motif geometri, motif fauna, motif flora,etc.

Anonymous said...

huh?

Jambatan Manir?

zizie ali said...

d"arkampo:
hampir tepat
haha haha