Friday, July 10, 2015

HAKIM DEBAT

KUALA TERENGGANU,18 April 2015 - Kelmarin saya telah berjaya dengan cemerlangnya menjadi hakim pertandingan akhir debat yang dianjurkan oleh sebuah sekolah swasta sempena exspo sekolah mereka. Sebagai bidan terjun. Menggantikan bidan tak terjun yang sakit perut. Saya sebenarnya lebih dikenali sebagai hakim pertandingan deklamasi sajak.

Dulu. Tahun-tahun 70-an. TV Rangkaian Pertama (kini dikenali TV1) setiap tahun menyiarkan siaran langsung pertandingan akhir debat Bahasa Melayu antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Antara tetamu yang hadir ialah Perdana Menteri dan beberapa orang menteri.

Antara yang paling saya ingat ialah pasukan Sekolah Alam Shah lawan Kolej Islam Kelang. Mungkin tahun 1974 atau 1975. Saya tidak dapat lupa biodata salah seorang peserta Sekolah Alam Shah yang dibacakan oleh pengacara majlis iaitu peserta itu bercita-cita menjadi seorang Timbalan Perdana Menteri. Bila pengacara menyebut perkara itu, para penonton ketawa.

Saya tertanya-tanya: Mengapa tidak Perdana Menteri?

Sesudah masa berlalu, barulah saya faham. Bahawa tidak ramai Timbalan Perdana Menteri yang berjaya menjadi Perdana Menteri.

No comments: