Friday, July 10, 2015

HASAN GANGSTER

Antara watak gangster yang saya suka ialah watak Hasan. Dia merupakan kawan kepada Merah dan Salleh.

Tidak ramai orang yang tahu bahawa Hasan merupakan ketua kepada sebuah kumpulan gangster yang antara kegiatannya ialah pengedaran dadah dan sindiket pelacuran. Hasan berselindung di sebalik bisnes yang halal dan kerja-kerja kebajikan.
Cerita mula mendaki puncak bila Merah dibebaskan setelah 5 tahun meringkuk di dalam penjara. Merah mengesyaki Hasan telah menggunakan wang hasil rompakan mereka untuk membina empayar bisnes dan gangsternya. Tetapi menurut Hasan, dia telah menyerahkan wang itu untuk dilarikan oleh Salleh kerana tujuan asal rompakan mereka adalah untuk membantu Salleh yang memerlukan wang yang banyak untuk membiayai rawatan neneknya. Walau bagaimanapun, mereka tahu bahawa hasil rompakan itu melebihi dari apa yang diperlukan oleh Salleh. Merah merasakan dia perlu diberi lebihan tersebut sebagai membalas pengorbannya.

Flashback: Ketika mereka dikejar oleh pihak polis, Merah telah membiarkan dirinya ditangkap untuk mempastikan dua orang rakannya bersama hasil rompakan mereka selamat.

Pause.

Saya suka watak Hasan kerana kepintarannya mengelabui mata orang ramai. Sehinggalah berlaku insiden yang kemudiannya menggemparkan masyarakat.
Adegan akhir ialah speed boat yang dipandu oleh Hasan telah meletup. Saya rasa, ia akan lebih dramatik jika speed boat diganti dengan helikopter.

No comments: