Saturday, June 27, 2015

TOH NOK GI SEMAYANG JUMAAT

Saya sangat gembira bila Toh Cheng Tuan memberitahu dia akan hadir solat Jumaat.
Pada hari Jumaat itu, saya hadir ke masjid lebih awal kerana giliran saya bertugas mengambil kedatangan solat Jumaat. Ustaz Yusuf mewajibkan kami murid-murid darjah 6 Sekolah Kebangsaan Kepong untuk hadir setiap kali solat Jumaat. Tugas mengambil kedatangan diberi kepada pengawas sekolah. Saya merupakan salah seorang pengawas sekolah.

Ustaz Yusuf bukan orang kampung kami. Beliau akan hadir sekali-sekali untuk berjumaat di masjid kampung kami sambil buat 'spot check'.

Saya amat sedih bila Toh Cheng Tuan tidak muncul-muncul di masjid pada Jumaat itu. Lalu, petang itu saya ke rumahnya di Pengadang Baru. Keluarganya pemilik Panggung Wayang Pengadang Baru.

"Kalu aku gi semayang Jumaat, tokki aku nok godang aku..." Kata Toh Cheng Tuan dengan nada sayu.

No comments: