Friday, July 18, 2014

BASI

Sesudah mati, manusia akan basi.

Malam tadi. Usai solat Isyak di sebuah masjid. Saya menapak keluar dalam situasi perut berirama keroncong.


Di tangga masjid ada beberapa kotak yg agak besar. Di dalam kotak2 tersebut ada supik2 plastik. Dalam setiap supik itu ada 3 rajut plastik berlainan saiz. Serajut nasi, serajut gulai daging lembu, serajut sambal belacan. Pada penutup kotak yang terbuka itu ada tulisan besar: "Ambik sesupik sorang"

Saya pun ambil sesupik. Anak saya ambil sesupik.

Sampai di rumah, kami dengan penuh bersemangat memindahkan makanan tersebut ke dalam bekas yang lebih elegan. Gulai kami letak dalam mangkuk. Oh, mengejutkan! Serta merta gulai yang masih panas itu menghasilkan buih2 halus. Buih2 itu makin membesar sehingga hampir menyerupai buih teh tarik.

Basi. Tak ada rezeki.

Mujurlah selepas itu berlaku satu surprise yg berjaya menukar irama keroncong di perut saya menjadi irama rock. Alhamdulillah.

Pagi ini saya google tentang 'basi'. Ini yang saya temui:

"Basi” merupakan fenomena semulajadi yang hadir apabila sesuatu benda hidup itu sudah dimatikan. Ia adalah disebabkan oleh kehadiran mikrob seperti bakteria dan fungi. Sayur yang sudah dipetik, daging haiwan yang disembelih untuk dijadikan makanan (mengandungi sel-sel yang mula mati), semua ini sudah tidak lagi hidup, akan menjadi sasaran bakteria dan fungi untuk dijadikan sebagai bahan makanan mereka andaikata tidak disimpan dengan cermat, atau dikonsumsikan dengan segera oleh si pemakan. Manusia juga tidak terkecuali kerana apabila mati kelak, manusia akan “basi” (mereput dengan bantuan mikrob) di dalam tanah.

No comments: