Wednesday, June 04, 2014

ISMA?

Suatu ketika. Semasa bumi Malaya sedang dihangatkan oleh kempen PRU13, saya bermusafir dengan Tolahah Muda ke daerah-daerah selatan Terengganu. Sampai di suatu tempat di Dungun saya terpandang papan tanda 'Ikatan Muslimin Malaysia' di sebuah premis rumah kedai.

"Oh, di sini ada pejabat ISMA!" spontan saya bersuara.

"ISMA? Apa apekebende tu..." spontan juga Tolahah merespon.

Saya tidak perlu bercerita di sini apa perbualan kami seterusnya. Cuma saya ingin nyatakan bahawa pada ketika itu ISMA amat tidak dikenali oleh masyarakat. Kalau orang yang punya pengetahuan luas seperti Tolahah pun tak kenal ISMA maka bolehlah dibuat kesimpulan bahawa pada ketika itu ISMA hanya dikenali di kalangan golongan tertentu. Pada hal ISMA turut meletakkan calonnya bertanding dalam PRU13 itu.

Semua calon ISMA yang bertanding dalam PRU13 dengan menggunakan tiket BERJASA ditolak oleh rakyat. Hampir semua mereka hilang wang pertaruhan. Namun agenda utama mereka masih tidak berubah. Cuba meyakinkan umat Melayu Malaya bahawa situasi mereka tidak banyak berbeza dengan situasi umat Palestin. Yakni, berdepan dengan pengusiran terancang dari tanah air oleh kafir harbi.

No comments: