Friday, February 07, 2014

POK MUD KAMPUNG LAUT


Pok Mud Kampung Laut kembali ke rahmatullah sesudah berkelana di muka dunia selama lebih 70 tahun.  Saya rapat dengan Pok Mud atas dua faktor. Pertama, sebab saya suka roti canai yang ditebarnya. Kedua, kami pernah berkongsi hobi yang sama iaitu merakam video menggunakan handycam. Kami sama-sama memiliki Sony Handycam Digital 8.

Pok Mud pernah bercerita kepada saya kegetiran hidup zaman remajanya. Pernah berkelana ke benua Siam mencari ayahnya yang menghilang di sana. Misi yg hampir mustahil itu ditakdirkan menemui kejayaan. Pok Mud tinggal bersama ayahnya di Siam dan bertemu jodoh di sana sehinggalah kemudiannya meringkuk di dalam penjara sesudah menjadi mangsa kepada satu konspirasi. Beliau berjaya lolos dari penjara dan pulang ke Malaya setelah pihak tertentu berjaya merasuah pihak berkuasa di Siam.

Sejak kematian Pok Mud saya belum lagi pekena roti canai di kedai makan yang kini diwarisi oleh anaknya. Saya percaya kualiti roti canai di kedai tersebut masih setaraf dengan roti canai tebaran almarhum Pok Mud Kampung Laut.

No comments: