Sunday, January 04, 2009

sistem komunikasi yang cekap amat penting dalam menjayakan sesuatu operasi

.
Haji Ibrahim dari kampung Undang terkejut sakan bila anaknya menelefon bahawa mereka baru menerima bil telefon RM800. Cuma hatinya sedikit terhibur bila mendapat tahu bahawa bil yang diterima oleh Haji Aripin dari kampung Bukit Payong berjumlah RM2000 lebih. Ternyata nasibnya tidaklah semalang nasib Haji Aripin.

Ketika itu Haji Ibrahim dan Haji Aripin masih berada di Mekah. Baru saja bertahallul haji. Jadi, untuk mengelakkan nasib mereka terus dirundung malang, mereka membeli kad sim prabayar Arab. Campur tolak campur tolak, dengan menggunakan kad sim prabayar Arab kita mampu berjimat lebih 50 peratus.

Dalam bab ini aku merasa amat bersyukur kerana tidak mudah terpengaruh dengan senyum manis para promoter pelbagai syarikat komunikasi Malaya yang membuka gerai ketika Kursus Haji Perdana. Sebenarnya aku bukanlah cerdik sangat tetapi kerana aku percaya dengan maklumat tentang ini yang diberi oleh seorang sahabatku yang telah mengerjakan haji setahun lebih awal dariku.

Berikut adalah urusniagaku dengan Mamat Arab yang menjual pelbagai jenama kad sim dan kad topup di gerai cangkungnya yang terletak di tempat yang amat strategik. Di laluan antara pintu pagar nombor 13 Masjid Nabawi dengan Hotel Movenpick tempat aku mengungsi. Dialog ini berlaku pada pagi hari pertama aku tiba di Madinah al-Munawwarah.

"Tujo pulo lima rial" katanya.

"Seventy rial" kataku.

"Tujo pulo lima rial" katanya.

Dengan kad sim berharga SR75 kita boleh membuat panggilan selama 75 minit. Lepas tu bolehlah kita reload. Macam tempat kita juga, ada SR10, ada SR30 dan ada SR50 sekeping.

Kepada bakal haji tahun ini diucapkan selamat menghadiri Kursus Haji 14 siri. Kemuncaknya ialah Kursus haji perdana. Kalau membeli belah ketika Kursus haji perdana jangan lupa beli losyen muka untuk digunakan sepanjang berada di bumi Arab. InsyaAllah, wajah anda akan menjadi lebih gebu.

5 comments:

Pa'chik said...

kate oghang puteh...
You will pick up maximum wrong numbers when on roaming.

doh makang d'daba... nok kate mende lagi jizie... [macang jay-z lah pulok...]

Bunga Rampai said...

Salam,

Alhamdulillah. Selamat kembali. Semoga rasa cinta dan rindu pada Ilahi terus bersemadi di kalbu.

DeeN said...

Kalo mak saya dpt pi tahun neh, leh ler mintak rujukan dan nasihat dr tuan haji yer. :D

JHaZ KiTaRo said...

salam dari bumi Dublin, Ireland.. saje2 lompat2 blog. :)

zizie ali said...

chik:
jangan sebut perkataan 'roaming' depan haji ripin. beliau masih phobia.

rampai:
terima kasih atas kata-kata yang sering menginsafkan. :)

deen:
InsyaAllah. moga-moga dapat pegilah tu.

taro:
lompat. jangan tak lompat.