Sunday, March 23, 2014

GAJI



Contoh. Kita bekerja sebagai seorang guru. Pastikan kita punya beberapa motif mengapa kita menjadi guru. Motif utama tentunya untuk mendapat gaji. Adanya motif utama ini menunjukkan kita telah mematuhi fitrah sebagai seorg manusia. Kalau tidak kita akan tergolong sebagai manusia abnormal. Atau manusia yang punya tabiat luar tabi'ie.

Setiap kali hendak memulakan pengajaran kita hendaklah berniat. Jika murid kita adalah muslim, berniatlah supaya pengajaran kita nanti akan menjadikan murid kita lebih bertakwa. Kalau murid kita non-muslim, berniatlah bahawa segala pengajaran kita adalah untuk menjadikan mereka berjinak dengan Islam. Disamping itu berniatlah juga supaya penat jerih kita itu akan membuatkan murid2 kita dpt menguasai segala ilmu dan kemahiran yang kita ajar agar mereka cemerlang dalam peperiksaan. Semoga mereka akan menjadi aset kepada kebangunan Islam.

Itu hanya contoh. Kalau kita bukan guru, fikirkanlah bagaimana untuk adaptasi method di atas. Supaya kita tidak hanya menerima gaji dunia tetapi juga menerima gaji akhirat.

Wallahhu'allam.

No comments: