Wednesday, March 12, 2008

khurafat

Kami ke Pulau Manis naik lori yang dipandu oleh Ayah Teh. Cadangan untuk sewa kereta dibatalkan untuk menjimatkan kos.

Aku dan Seli ditugaskan pegang periuk gulai kambing takut tumpah masa ambil selekoh. Dan tugas itu telah kami laksanakan dengan cemerlang.

Di wakaf berhampiran pusara Tok Ku Pulau Manis sudah ramai kanak-kanak setempat yang menunggu. Seolah sudah tahu rombongan kami akan tiba petang itu.

Sebelum berjamu gulai kambing dengan pulut kuning, Ustaz X yang menjadi 'penjaga' pusara mengadakan sedikit upacara ritual. Telor ayam yang kami bawa diletaknya dalam serepung yang tingginya lebih kurang 7 kaki. Ustaz X menjulang serepung dan tawaf pusara Tok Ku Pulau Manis sebanyak tujuh keliling sambil berselawat. Bertih dan tepung tawar yang kami bawa kemudian ditabur keliling kandang pusara.

Semasa pulang, aku dan Seli tak lagi duduk belakang lori. Tapi duduk di sebelah Ayah Teh. Ayah Teh nampak cukup ceria. Nazarnya untuk sembelih kambing jika sembuh dan dapat memandu lori semula sudah ditunaikan.

Dari cartridge Ayah Teh, terdengar pesanan Rafeah Buang:" Kata rangtua..anak dara menyanyi di dapur...kalau dapat suami.. boleh dipanggil ayah...". Dan ternyata kaedah yang digunakan oleh Rafeah untuk berpesan sangat berkesan. Buktinya, pesanan itu masih aku hafal hingga kini.

Selain pesanan Rafeah, aku juga masih hafal pesanan Ustaz Fadhil:" Khurafat yang paling besar yang melanda umat ketika ini adalah mempercayai bahwa hanya Barisan Nasional yang mampu memerintah..."

glosari:
serepung : tempat ayam mengeram. Dibuat dari buluh. Hujung buluh dibuat bilah-bilah dan dijalin/dianyam hingga membentuk seolah-oleh corong.

4 comments:

Pa'chik said...

oh.. itu kepercayaan paling besar tuh... haha...

sedang katak, cacing, ulat, kera, monyet, ungka, semua tu tak penah pun isi borang amnu.. apa lagi lompat parti... atau ngundi amnu... hidup jugak mereka tuh... hehehe...

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Monitor de LCD, I hope you enjoy. The address is http://monitor-de-lcd.blogspot.com. A hug.

. said...

ritual tu

untuk apa?

zizie ali said...

pa'chik:
di mekah ada amanu?

neezie:
khurafat.