Saturday, June 27, 2015

RAHMAN LIMBONG & MAT KILAU

Saya kenal Haji Abdul Rahman Limbong ketika usia saya sudah menjangkau 20 tahun. Iaitu setelah membaca buku tek Sejarah milik adik-adik saya.

Saya kenal Mat Kilau lebih awal. Iaitu ketika di sekolah rendah. Berpunca daripada surat khabar yang bercerita tentang kemunculan seorang tua di Pahang yang mendakwa dirinya Mat Kilau. Cikgu kata, Inggeris anggap Mat Kilau seorang penderhaka tetapi ada juga yang anggap dia seorang pahlawan. Kata cikgu lagi, Mat Kilau terpaksa melarikan diri ke Terengganu dan Siam kerana Sultan Pahang ingin menangkap dan membunuhnya. Masa itu gaji Sultan Pahang dibayar oleh Inggeris.
Saya tak tahu mengapa terlalu lewat saya tahu pasal Haji Abdul Rahman Limbong. Mungkin sebab pada masa dulu tidak ada orang Terengganu yang terlibat dalam menggubal sukatan pelajaran mata pelajaran Sejarah di Malaya.

No comments: