Saturday, June 27, 2015

IKHWANUL MUSLIMIN DAN PROFESIONAL

Kemenangan Mohamed Morsi dari parti FJP dalam pilihanraya presiden Mesir 2012 cukup menggemparkan. Parti yang dikatakan pro-Hamas itu dijangka akan merubah lanskap krisis Palestin-Zionis.

FJP merupakan parti politik yang ditubuhkan dari biro siasah NGO Ikhwanul Muslimin. Dalam Ikhwanul Muslimin, biro siasah hanyalah satu cabang kecil kerana NGO tersebut lebih dikenali sebagai sebuah pertubuhan kebajikan dan dakwah.

Mohamed Morsi bukanlah pemimpin utama Ikhwanul Muslimin. Beliau hanyalah seorang tokoh yang ditonjolkan sesudah Ikhwanul Muslimin berijtihad bahawa mereka perlu turut serta mengisi kelompongan yang ada bagi memenuhi tuntutan rakyat sesudah Hosni Mubarak mengundur diri dan pihak tentera telah menunjukkan sikap mesra rakyat.

FJP yang diterajui oleh golongan profesional itu telah cuba memberi khidmat terbaik kepada Mesir. Fokus mereka yang utama ialah membaiki kepincangan yang terlalu banyak yang ditinggalkan oleh pemerintah yang lalu terutama dari segi pengurusan ekonomi dan kebajikan rakyat. Tidak terdengar mereka berbicara pasal hukum hudud kerana bagi mereka persoalan tersebut bukanlah agenda yang perlu disegerakan.

No comments: