Friday, July 10, 2015

ENCIK SALAHUDIN BIN MAHMUD

Saya pulang ke Terengganu pada tahun 1984. Ketika itu sedang hangat isu kafir-mengkafir dan pulau-memulau.

Di Almuktafi Billah Shah (AMBS), pada mulanya saya berusrah berdua dengan Encik Salahudin bin Mahmud yang merupakan seorang jurutera di kilang kelapa sawit AMBS. Dia naqib dan saya penolong naqib. Dia guna kitab tulisan Nik Aziz yang saya dah lupa tajuknya. Saya pula guna kitab-kitab tulisan Maududi, Syed Qutb, Karim Zaidan, Fathi Yakan dan Mustaffa Masyhur. 

Pada tahun 1986, Encik Salahudin letak jawatan di kilang sawit. Ada ura-ura namanya ada dalam short listed calon PAS dun Hulu Paka untuk PRU tahun itu (Masa tu AMBS masuk dalam dun Hulu Paka, bukan dun Bukit Besi). Tapi rezekinya tak ada. Orang lain yang terpilih jadi calon.

Selepas itu beliau pulang ke Kelantan dan saya tidak pernah lagi mendengar khabar berita tentang dirinya. Saya pula pulang ke Marang dan dia juga mungkin tidak pernah lagi mendengar khabar berita tentang diri saya.

Sesiapa yang ada maklumat tentang kawan saya ini, harap beritahu saya. Antara yang ingin saya tahu ialah apa jenis PAS yang dia sokong sekarang.

No comments: