Friday, July 10, 2015

BREHEM TOK BOMO

Sedang kami rancak berusrah, tiba-tiba Brehem mari. Ajak dua orang sahabat kami keluar. Untuk jadi saksi majlis akad nikahnya. Saya tak pasti sama ada untuk bini ketiga atau keempat.

Brehem ialah sahabat kami. Ketika saya mula-mula bertaaruf dengannya, dia sangat serius . Sesudah kenal bahawa saya juga bukan calang-calang orang, barulah dia nampak mesra dan pandai bergurau. Hahaha...

Lama saya 'terpisah' dengan Brehem. Sehinggalah beberapa tahun yang lalu, saya hadir dalam satu majlis persembahan kebudayaan Islamik anjuran satu pertubuhan tarekat dengan kerjasama biro kebudayaan sebuah parti politik. Saya hadir untuk melihat Sabri Yunus dan Sani Sudin kerana teater "Menunggu Kata Dari Tuhan" juga turut dipentaskan.

Sebelum persembahan, saya agak terkejut. Seorang 'ulamak' yang berserban besar dan berjubah diiring ke tempat penonton vvip. Agak bergaya dengan sebatang tongkat turut tergenggam di tangannya.

Selepas bertanya kepada beberapa orang penonton, baru saya sedar bahawa rupa-rupanya Brehem kini dikenali sebagai Tuan Guru Haji Ibrahim al-...
Oh, saya lupa title di belakang namanya.

No comments: