Monday, April 06, 2015

IBRAHIM, ABIM, PAS DAN ...

Ibrahim Ali ditahan bawah ISA bersama Anwar Ibrahim, Kamarazaman Yacob, Syed Husin Ali, Adi Satria, Hamzah Kassim, CCYong, Yong Ah Chit dan Yeo Ben Foo susulan peristiwa demonstrasi Baling. Hishamuddin Rais sempat menyusup ke luar negara. Ibrahim kemudiannya dibebaskan dengan bersyarat. Anwar kekal ditahan kerana enggan menerima syarat-syarat yang ditetapkan oleh KDN.

Ibrahim paling lantang menuntut pembebasan Anwar. Di samping Fadzil Noor dan orang-orang kuatnya dalam ABIM seperti Sidek Fadhil, Abu Bakar Chik, Kamaruddin Jaafar dan Kamarudin Md Nor.

Bila Anwar dibebaskan, Fadzil Noor menyerahkan kembali jawatan Yang diPertua ABIM yang dipangkunya kepada Anwar. Tidak lama selepas itu Fadzil Noor menyertai PAS dan akhirnya berjaya dipilih sebagai Presiden Pas menggantikan Yusuf Rawa. Jawatan Mursyidul Am kemudiannya diwujudkan dalam PAS sebagai mencontohi Ikhwanul Muslimin di Mesir. Yusuf Rawa dilantik sebagai Mursyidul Am PAS yang pertama.

Mengikut perancangan awal, Anwar akan menyusul menyertai PAS dan Fadzil Noor akan menyerahkan jawatan Presiden PAS kepada Anwar. Namun manusia hanya merancang dan Allah jua Yang Maha Perancang. Mahathir berjaya menghidu mala petaka yang bakal dihadapi oleh UMNO jika Anwar menyertai PAS. Lalu,... dipendekkan cerita, Mahathir berjaya membawa Anwar ke dalam UMNO.

Bila Anwar menyertai UMNO, Ibrahim sudah pun ada dalam UMNO. Bila Anwar jadi TPM, Ibrahim merupakan salah seorang Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Cadangan Mahathir untuk memasukkan Ibrahim ke dalam kabinet dikatakan tidak dipersetujui oleh Anwar.

Bila Anwar disingkirkan dari UMNO dan konspirasi Liwat 1 dilancarkan, Ibrahim merupakan orang yang paling lantang memburuk-burukkan Anwar. Tidak lama selepas itu Mahathir melantik Ibrahim sebagai Menteri Kehakiman. Satu potfolio baru dalam kabinet Malaya.

Ibrahim tersingkir dari kabinet bila Abdullah Badawi menjadi PM dan Najib Tun Razak jadi TPM. Lalu Ibrahim menubuhkan Perkasa.

No comments: