Monday, May 01, 2017

MASUK TV

Saya pernah bertugas sebagai pembantu padang dalam Kejohanan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM). Di Stadium Ipoh pada tahun awal 1980-an. Zaman kegemilangan Rabuan Pit, Mumtaz Jaafar, Marina Chin, Nordin Jadi, Istiaq Mubarak, Zaiton Othman, Ballang Lasung, Hanapiah Nasir.

Saya yang beruniform lengkap pengakap sempat berbual agak panjang dengan Zaiton Othman yang beruniform 'atlet wanita' di tepi trek. Atlet putih melepak itu sangat ramah dan tidak kekok melayan remaja mentah macam saya. Sepanjang perbualan itu, saya lebih banyak melihat muka Zaiton.

Orang kampung agak kecoh. Sebab dalam siaran rakaman yang disiarkan di TV 1, wajah saya sering terpampang. Kerana saya bertugas memegang plate 'background' tempat pegawai pelepas melekapkan pistol setiap kali melepas tembakan.

No comments: