Monday, November 12, 2012

RIAKIS


 "Antara tanda orang riak ialah dia merasa marah bila mendapat berita bahawa ada orang yang mengatakan dia mempunyai sifat riak"

Kata-kata di atas bukan hadis.  Bukan juga kata-kata para sahabat atau tabiin.  Bukan kata-kata para ulamak muktabar.

Habis tu, kata-kata siapa? Ahli falsafah?

Ya.  Kata-kata di atas adalah ciptaan ahli falsafah.  Tapi, bukan Aristotle, bukan Plato, bukan Socrates. Bukan Tagore, bukan Iqbal, bukan Hamka.  Bukan.. bukan.. bukan...

Kata-kata di atas adalah ciptaan Riakis.

Kau mungkin tidak mengenali Riakis.

Saya tidak menyalahkan kamu kerana tidak mengenali Riakis.  Kerana kamu orang bodoh.  Makanya, dengarlah penjelasan saya untuk mengurangkan kebodohan yang telah kamu warisi turun temurun itu.

Ketahuilah olehmu bahawa Riakis itu adalah saya.  Dalam bidang falsafah, saya menggunakan nama Riakis.  Dalam bidang puisi, nama saya lain.  Dalam bidang prosa, nama saya lain.

Kata-kata di atas telah saya cipta dengan menggunakan kegeniusan yang dianugerahkan kepada saya.  Kamu tidak akan mampu mencipta kata-kata yang sehebat itu.  Malah jika kamu kumpulkan semua ahli organisasi kamu untuk menandingi saya, kamu pasti akan kecewa.

Lantaran itu, mulalah mengkagumi saya.  Dengar dengan teliti tiap fon yang keluar dari artikulator saya.  Cubalah tafsir tiap aksara yang saya tulis.  Meskipun kamu tidak akan mampu untuk menghayati semua lapis makna tersirat yang ingin saya sampaikan, sekurang-kurangnya kamu telah mencuba.  Menandakan yang kamu telah insaf.

Adalah belum terlambat untuk kamu insaf.

Insaflah.

No comments: