Thursday, October 11, 2012

ROMBONGAN II

...

Sekali sekali ikut serta dalam rombongan bas seronok juga.  Walaupun sekadar ke Kuala Lumpur.  Menginap pula di sebuah hotel hampir mewah di Chow Kit  Road tidak jauh dari Lorong Haji Taib.  Yang penting:  Semuanya percuma.  Dianjur oleh agensi yang 'dok abis pitis'.
        Slot bersama ketua mata-mata gelap berjalan lancar.  Katanya, tugas dia bukan untuk 'membasuh' kami tapi untuk mendedahkan aspek keselamatan Malaya.  Sesudah usai pendedahannya kami menjadi sangat insaf dan merasa tidak sabar lagi untuk keluar mengundi pada pilihanraya akan datang.  Malam itu kami bermimpi alam ini telah bertukar menjadi biru sebiru-birunya.  Mungkin ada di kalangan kami yang tidak sempat bermimpi kerana telah mengisi sepanjang malam itu dengan solat taubat untuk membersihkan diri yang selama ini telah bergelumang kekejian akibat salah pilih jalan kehidupan.
        Slot bersama mantan juru nikah juga berjalan lancar.  Bila dia puji Mahader dan Najib, kami ketawa terbahak-bahak.  Bila dia kutuk Anwar, Nik Aziz, Mat Sabu, kami gelak lagi kuat.
       Kami ternyata belum puas ketawa.  Semasa hendak bertolak sesudah singgah di R & R Temerloh, kawan kami yang bernama Anuar paling lewat naik bas. Bila dia naik, kami bertepuk tangan serentak.
        "Anwar liwat," lawak seorang rakan.  Kami semua gelak kuat-kuat. Anuar turut gelak.
        "Baru sekarang kita  tahu siapa Anwar," Tambah lagi seorang pak lawak.  Dan kami pun gelak lagi kuat.  Dan gelak Anuar juga lagi kuat.
...
       

No comments: